FALSTER: Selvom der i Folketingets trafikforlig stadig er penge uden projekter tilknyttet, er der ikke en fuldtonet opbakning i økonomiudvalget i Guldborgsund Kommune til lige nu at kæmpe for at få etableret en 2+2 strækning på E55. Et projekt, der er vurderet til at koste 499 millioner kroner.
I stedet vil man vente, til når Folketinget om 10-12 år laver et nyt og stort trafikforlig, og så arbejde løs på at få skabt en omfartsvej mellem Nykøbing og Sydmotorvejen. Det mener Guldborgsunds borgmester Simon Hansen (S), der er formand for udvalget.
E55-vejstrækningen mellem Nykøbing og Sydmotorvejen er 9,4 kilometer lang, og den trafikale belastning på strækningen er over de sidste par år øget betragteligt.
I 2020 udarbejdede Vejdirektoratet en VVM-undersøgelse af strækningen, og her oplyses det, at der kører mellem 12.400 og 19.900 køretøjer per døgn. Det er tæt på vejens kapacitetsgrænse.
Simon Hansen (S), borgmester, Guldborgsund KommuneVejen er en udfordring for os i forhold til vores udviklingsmuligheder. Både trafiksikkerhedsmæssigt, som er den vigtigste del, og i forhold til fremkommeligheden og udviklingsmuligheder. Det er en flaskehals.
Imens er trafikbelastningen stigende og præget af meget pendlertrafik, trafik til og fra færgerne i Gedser, gæster til og fra sommerhusområdet i Marielyst og erhvervstrafik med langsomkørende lastbiler og hurtigkørende udrykningskøretøjer til og fra sygehuset i Nykøbing Falster.
Der er derudover sket flere alvorlige ulykker. Heriblandt dødsulykker.
- Vejen er en udfordring for os i forhold til vores udviklingsmuligheder. Både trafiksikkerhedsmæssigt, som er den vigtigste del, og i forhold til fremkommeligheden og udviklingsmuligheder. Det er en flaskehals. Jeg så gerne en hurtig løsning på det, men skal vi som kommune lave interessevaretagelse på det, skal vi være stort set enige i byrådet. Der har stemningen været, at vi skal acceptere den løsning, der er lavet, og så håndterer vi interessevaretagelse, når der skal laves en stor omfartsvej på et tidspunkt, siger Simon Hansen.
Tre kryds ombygges
I den nuværende trafikaftale er det besluttet, at strækningen skal opgraderes med en 0+ løsning. En løsning, der er estimeret til 48 millioner kroner.
Her skal tre kryds på strækningen ombygges, hvilket især vil komme lokale til gavn. Blandt andet indbefatter det at lave en rundkørsel ved krydset mellem Gaabensevej og Skovalléen.
Vejen udbygges dog ikke med flere spor, og dermed kan hastigheden ikke sættes op.
Antallet af støjbelastede boliger bliver heller ikke lige så lavt. Med 0+ alternativet lander det på 215 boliger, imens 2+2 løsningen ville give 120 støjbelastede boliger.
Til gengæld bliver der i denne omgang ikke behov for at ekspropriere ejendomme, hvor der med den store løsning skulle fjernes 15-20 ejendomme.
Opgraderingen med 0+ alternativet er planlagt i perioden 2022-2024.