Sluttidspunktet holdes lover Banedanmark. Men selve nedrivningen og bygning bliver senere end planlagt.
Banedanmarks udskiftning af 18 vejbroer på Lolland-Falster er kommet til at forløbe efter en anden tidsplan end oprindeligt tænkt.
Årsagen er først og fremmest, at det har taget længere tid end ventet for bygherre og brobygger at finde frem til den rigtige udformning af broerne.
- Men i den sidste ende bliver vi færdige med vores del af de fremrykkede aktiviteter til den oprindelige tid, fastslår anlægschef Klaus S. Jørgensen, Banedanmark.
Det betyder, at alle broer vil være bygget om i sommeren 2016.
De 18 vejbroer over Lolland-Falster er en del af de aktiviteter, som politikerne valgte at fremskynde i forhold til Femern Bælt-projektet.
Konkret betyder den sene opstart på brobyggerierne, at eksempelvis broen på Errindlevvej ved Torslunde bliver lidt senere færdig i forhold til tidsplanen. Hvor den gamle bro blev revet ned i maj sidste år, kommer der til at gå over et år, inden den nye er klar til at blive taget i brug af vejtrafikken.
- Vigtigst var, at vi har kunnet åbne Tårngade i Eskilstrup, siger Klaus S. Jørgensen.
Her kan man så nu kaste sig over nabobroen på Ravnstrupvej.
På Lolland betyder forsinkelsen blandt andet, at nedrivningen af broerne på Højbygårdvej og Bregningevej er udskudt til omkring januar næste år - de skulle efter den oprindelige plan have været revet ned snart.
Også nedrivningen af Østerbrogadebroen i Nykøbing er udskudt - det venter til påsken 2016.
Den næste bro, der ventes færdig, er den problematiske Hulemosevej i Nagelsti. Her er det problemer med undergrunden på stedet, der har ført til en udskydelse af det oprindelige åbningstidpunkt.
En markvejsbro ved Gåbense skulle være taget ned i den kommende weekend, men den arbejder Banedanmark på at kunne bevare, til den nye bro på stedet står klar.
Læs mere om besværlighederne med nedrivning og opbygning af vejbroerne i torsdagens udgave af Folketidende
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed