LOLLAND-FALSTER: Henrik Høegh, der er formand for Biogas Danmark, giver ikke meget for den rapport, som Kraka har lavet om gasledningen til Lolland-Falster.
Som Folketidende fortalte torsdag, har Kraka lavet en opdateret beregning af økonomien. Og når man bruger de aktuelle gas- og elektricitetspriser og også indregner den CO2-afgift, som regeringen vil indføre, så er Krakas konklusion, at det vil være meget billigere for sukkerfabrikkerne at køre på elektricitet end på gas.
Faktisk vil det koste sukkerfabrikkerne 237 millioner kroner mere om året at køre på gas end på elektricitet. Men Henrik Høegh er altså stærkt kritisk overfor, hvad man skal bruge den beregning til.
- Jeg er meget forundret over, at når man sidder med de lange uddannelser i København og laver fine regnestykker, at man ikke løfter blikket lidt. Sukkerfarikkernes produktion er bydende nødvendig for Lolland-Falster, for vi har hårdt brug for de 300 arbejdspladser på fabrikkerne og de 900 afledte job. Men det er for mig helt ufatteligt, at man alene kobler gasledningen til sukkerfabrikkerne. Perspektivet er jo også, at Lolland-Falster skal være en del af den grønne omstilling, siger han.
Sugerør ud i landet
Henrik Høegh påpeger, at gasledningen er afgørende for etableringen af to nye biogasanlæg på Lolland-Falster og det eksisterende ved Nysted.
Henrik HøeghJeg forstår ikke, at man ikke blandt de lærde i København har forståelse for, at det nye gasnet i Danmark er nødt til at have sugerøret ude i Danmark.
- Jeg forstår ikke, at man ikke blandt de lærde i København har forståelse for, at det nye gasnet i Danmark er nødt til at have sugerøret ude i Danmark. Det er forsyningsgrundlaget, siger han og forklarer, at man på Lolland-Falster vil kunne producere biogas, der kan distribueres til andre dele af landet.
Og så mener han, at det er en fejl, at man ikke tidligere har inkluderet Lolland-Falster i det landsdækkende gasnet, som han beskriver som et H med rør fra Aalborg ned gennem Jylland til Tyskland, et tværgående rør fra Esbjerg over Fyn til Amager og et rør fra Allerød til Køge/Ringsted - men ikke videre sydpå til Lolland-Falster.
- Man taler meget om prisen, men der var ingen, der talte om det, da man udlagde den eksisterende del af gasnettet, for dengang var man enige om, at det dækkes af transmissionsafgiften. H'et blev bare aldrig færdigt.
Ligeså grønt som el
Han afviser også, at gasrøret i et klimaperspektiv er en sort investering.
- Energien i de danske gasrør i dag er også ligeså grøn som energien i elnettet. Pr. energienhed er CO2-udslippet ikke større i vores gasnet end i elnettet, for der bruges stadig kul og olie for at producere elektricitet. Men vi er på en rejse: Vores elnet bliver grønt, og det gør det danske gasnet også, og der er vi nøjagtig ligeså langt, siger han og tilføjer, at gasnettet vil spille en vigtig rolle i den grønne omstilling.
- At man gør H'et færdig i gasnettet, gør at landbruget på Lolland-Falster har en mulighed for at leve op til de krav om CO2-reduktioner, der forventes overalt i landet, siger han og tilføjer, at gasnettet også baner vejen for investeringer.
- Beslutningen om at bygge gasrøret til Lolland-Falster har skabt en masse opmærksomhed. For et par uger siden blev vi kontaktet af en fjerde interessent, som vil kigge på at etablere biogas på Vestlolland, og der en power-to-x-interessent, som har kig på Nakskov. Der sker altså utroligt meget med den grønne omstilling, og skal vi videre ad den vej - og det skal vi - er gasrøret et livsvilkår.