Nykøbing-Holeby strækningen er førsteprioritet i løbsk milliardprojekt hos Banedanmark
Projektstyringen sejler hos softwareleverandøren til Banedanmarks nye signalprogram til over 20 milliarder kroner. En uvildig konsulentrapport peger på dårlig kommunikation og planlægning som synderen, der truer med at forsinke jernbanetilslutningen til Femern tunnelen.
Banedanmark vil prioritere, at strækningen fra Nykøbing Falster til den nye station ved Holeby på Lolland er klar med et nyt digitalt signalsystem, når Femernforbindelsen åbner. Det er beskeden fra Banedanmark ovenpå en uvildig konsulentrapport, der viser, at der ikke er styr på udviklingen af den software, der skal styre togtrafikken hen over Lolland-Falster.
Danmark er først
Danmark er udset til at være det første land, der implementerer ERTMS (European Rail Traffic Management System), der skal give mere effektiv og sikker togtrafik i hele Europa. Det nye digitale signalprogram har et budget på over 20 milliarder danske kroner. Men ERTMS-projektet er, ifølge en hidtil fortrolig konsulentrapport bestilt af Banedanmark, ualmindeligt svært at styre for den franske leverandør, Alstom. Det skriver femernreport.com.
Projektet er allerede betydeligt forsinket i forhold til tidsplanen, og meget tyder på, at det bliver værre. ”Forsinkelsen i levering af funktionalitet til udrulning 1 skyldtes en kombination af optimistisk planlægning, undervurderet integrationsindsats, uplanlagt arbejde, enkeltstående arbejde, begrænset kvalitetssikring og det store og komplekse produkt," står der i rapporten, som FemernReport har fået aktindsigt i.
Kan blive yderligere forsinket
Ifølge SIG-rapporten er problemerne ”systemiske for projektet” og skyldes kompleks projektkommunikation.
- Vi er nervøse for tidsplanen. Vi har været kritiske overfor processerne, og vi er ikke tilfredse. Nu har vi en god dialog med Alstom, om hvilke konkrete initiativer der skal tages for at vi sammen kan komme videre, siger Peter Jonasson, der er anlægsdirektør i Banedanmark, til FemernReport.