Annonce
Lokal nyt

Lollandsbanen er blevet slidt

Den garanti, Lollandsbanen har på at kunne få leveret reservedele til togene, udløber inden længe. Foto: Anders Knudsen

En rapport fra Rambøll sætter deadline for elektrificering af Lollandsbanen.

LOLLAND-FALSTER En ny rapport om privatbanernes tilstand fortæller, at Lollandsbanen er blevet slidt. Da banen i 2017 sidste gang blev vurderet, var konklusionen, at dens tilstand var "over middel". Det er den ikke længere.

I rappporten, som Rambøll har lavet til Danske Regioner, er Lollandsbanens stand nu blot karakteriseret som "middel". Det er der ikke noget overraskende i, understreges det.

"Lollandsbanens tilstand har udviklet sig som forventet med alderen, og derfor nu middel i stedet for over middel", bemærkes det i rapporten, der gennemgår skinner, tog, broer og mange andre elementer.

Det gælder eksempelvis sikringsanlæggene, der styrer signalerne til togene. Fem af anlæggene er 26 år gamle, mens et enkelt - det på Maribo Station - blot er 12 år. Skal de seks anlæg opgraderes til nye ERTMS-anlæg, vil det koste anslået 86 millioner kroner.

Når det gælder det rullende materiel, skriver Rambøll om banens IC2-togsæt, der blev bygget af Bombardier i Randers i 1997:

"Der er kun produceret 13 togsæt i alt, hvoraf sels kører på Lollandsbanen. Grundet de få tog, der er produceret, og togenes alder, vil der om få år opstå problemer med reservedele, når garantien for levering af reservedele udløber."

Rapporten ser også frem mod den elektrificering, der ventes at komme før eller siden.

Her anslås det, at ladeinfrastrukturen på Lollandsbanen vil koste 33,3 millioner kroner.

Denne ladeinfrastruktur skal selvsagt være på plads, inden man kan begynde at køre med batteritog. Og hvis ellers ladeinfrastrukturen skal nå at være klar på det tidspunkt, hvor de nuværende tog står for at skulle udskiftes, så skal laderne til Lollandsbanen senest etableres i 2026, skriver Rambøll.

Af rapporten fremgår det i øvrigt, at Region Sjælland og Lokaltog pusler med en idé om at lade Lollandsbanens tog køre helt til Vordingborg eller Næstved og betjene de mindre stationer, mens DSB's tog kan nøjes med at betjene de større stationer.

Videre fremgår det, at der er et ønske om at øge hastigheden på Lollandsbanen, så rejsetiden mellem de største byer nedbringes væsentligt.

"Fordelene ved hastighedsopgraderinger er, at passagererne får kortere rejsetider, hvorved toget bliver mere attraktivt, der alt-andet-lige resulterer i flere passagerer, samtidig med at der kan være mulighed for at reducere antallet af togsæt, der skal bruges til driften", bemærker Rambøll, der dog ikke har estimeret, hvad det vil koste at gøre det muligt at sætte farten op.

Annonce
Lolland

Gode nyheder: Den Grønne Verden åbner igen

Annonce
Annonce
Lolland

Gode nyheder: Den Grønne Verden åbner igen

Royal Run

'Det bruger jeg helt ærligt ikke meget tid på'

Guldborgsund

Dømt for grov svindel: Lokal danseforening snød kommunen

Rødby

Stor trafikulykke torsdag aften: Flere tilskadekomne

Lolland-Falster

Advarer om knastør natur: - Tænk jer om

Royal Run

Kritiserer det: For meget fedme-fokus

Indland

Lastbils-blokader var ikke nok: Nu er det vedtaget

Sport

NFH taber tæt bronzekamp til Ikast

Vejret

Solrig melding før sommerens første weekend: Over 20 grader

112

Dødsulykken på Falster: Politiet har stadig brug for din hjælp

Rødby

Ny sauna indviet: Hjælper dig via infrarøde stråler

Lokal Nyt

Vil beskytte mod svindel: Træder i kraft i næste uge

Royal Run

12-årige prins Vincent slår far og storebror i royalt løb

112

Banegårds-ballade: Kom tilbage og kastede med flaske

Lolland-Falster

Giver kommuner lov til at anvende tryghedsvagter

Annonce
Sport

Meng efter titeldrama: - Han er den bedste, jeg har mødt

Lokal nyt

Lokal landmand tørster efter regn

Politik

Chatrobot skriver indledning på statsministers tale

Sport

TSØ efter ny træner: Det har været os meget magtpåliggende

Lokal nyt

Største tørke siden 2018: - Bliver værre for hver dag, der går

Ugeavisen Lolland

To års jubilæum - og stadig fuld fart på

Ugeavisen Guldborgsund

Taler og fællessang i den grønne park

Lolland

Nabobekymring: - Bare det ikke bliver et feststed

112

Trafikuheld: Tilskadekommen fløjet på hospitalet

Lolland

Nu vender kongen hjem

Indland

Advarer efter fund af møl: Spis dem ikke

112

Havde testosteron med i bilen

112

Håndværkerbil i brand: Værktøj er smeltet

Guldborgsund

Markant flere familier søger om hjælp til sommerferien

Lokal nyt

Knap 30.000 ulovlige nikotinprodukter beslaglagt

Lolland

Whitsun forsikrer: Det er vi 100 procent

Sport

Stort trænernavn: Her er Team Sydhavsøernes nye boss

Royal Run

Førstegangsløberen Dan: Det var satme varmt!

Transport

Cyklen bliver gratis: - Det er en alletiders ide

Lokal nyt

Lokal bokser med stort stævne: Samme dag som rivalen

Annonce
Annonce
112

Gaderøveri ved højlys dag i Nysted: Har du set ham?

Ugeavisen Guldborgsund

Streetparade og sommerfest

Lolland

Kunstner kendte intet til royalt besøg

Guldborgsund

Seje Britta: Gennemførte løbet på et ben!

Ugeavisen Lolland

Museumsbanen til madmøde og damptræf

Lolland

Farligt uheldskryds: - Det kræver økonomi

Guldborgsund

Svært ved at skaffe personale: Sygehusfusion på vej

Lolland

Simba, Molly og Ploy er flyttet sammen

Trafik

Bussen skal finde en anden rute

Guldborgsund

Slagterbutik er blevet lukket

Royal Run

- Det er én gang i livet

112

Tøjet brændte: Rent held at beboer vågnede

Lolland

Marys svinkeærinde: Hylder lokalt kunstværk

Royal Run

Vil du være med til festen? Så send os dine billeder