LOLLAND-FALSTER: Telefonerne har nærmest ikke stået stille hos affalds- og energiselskabet Refa, siden den nye affaldssorterings-ordning for cirka 43.000 husstande på Lolland-Falster trådte i kraft i mandags.
Ifølge selskabets egen opgørelse har man i gennemsnit fået 1600 henvendelser om dagen siden mandag.
Folketidende er blevet kontaktet af flere borgere, som er utilfredse med svartiderne. Nogle fortæller eksempelvis, at de har oplevet at sidde i kø i to timer. Folketidende har derfor henvendt sig til Refa.
Er det rimeligt, at folk skal vente så længe i telefonkøen? Og gør I noget for at forkorte ventetiden?
- Vi får flere henvendelser end normalt, hvilket jo er fordi, at vi i mandags startede op med den nye sorteringsordning. Vi har opnormeret antallet af medarbejdere i kundecenteret til at svare telefoniske henvendelser.
- Desuden har vi medarbejdere, der besvarer skriftlige henvendelser hele dagen og om aftenen, og alle løber stærkt for at hjælpe bedst mulig. Medarbejderne i vores kundecenter møder også ind her i weekenden for at tage sig af skriftlige henvendelser.
- Det er helt forventet, at når en ordning som denne starter op for så mange husstande samtidig, så genererer det flere henvendelser.
- Den nye sorteringsordning er ny for os alle, og vi skal lige finde ud af, hvordan vi gør. Vi oplever, at nogle borgere har lavet flere henvendelser til os, fordi de er vant til hurtig betjening og ikke kan forstå, hvorfor de ikke betjenes med det samme, siger Lene Vind, der er leder af Kundeinformation og Projektledelse hos Refa.
Henstiller til at begrænse henvendelser
Hun opfordrer borgerne til at begrænse antallet af henvendelser.
- Vi henstiller til, at borgere nøjes med én henvendelse til os, og vi bestræber os på at svare hurtigst muligt. Flere henvendelser fra samme borgere er jo med til at skabe længere behandlingstid.
- Mange af de henvendelser, vi får, drejer sig om spørgsmål vedrørende sortering, og de fleste af svarene kan man finde i vores sorteringsvejledning eller på vores hjemmeside. De 24 mest stillede spørgsmål har vi samlet i FAQ (oftest stillede spørgsmål og svar) på vores hjemmeside, og mange borgere vil kunne finde svar på deres spørgsmål her, forklarer hun.
Problemer med sms-tilmelding
Folketidende har også fået enkelte henvendelser fra borgere, som har problemer med at tilmelde sig sms-ordningen, hvor man får en påmindelse, når de forskellige affaldsbeholdere eller sække skal tømmes.
Vi har derfor spurgt Refa, hvad selskabet gør for at løse det?
- Vi har fået nogle henvendelser om, hvordan man tilmelder sig sms-ordningen. Det gør man via vores selvbetjening. Kunder, der allerede er tilmeldt sms-servicen, modtager automatisk sms på plast og mad- og drikkekartoner, ligesom de også automatisk blev tilmeldt ordningen for den nye mad- og restaffalds-ordning, siger Lene Vind og tilføjer:
- Hvis tilmeldingen på selvbetjening skaber problemer, er vi naturligvis behjælpelig med dette.
De mest stillede spørgsmål fra borgerne - og Refas svar
- Hvordan får jeg nye poser til madaffald?
Refa udleverer grønne poser til dit madaffald. Du får nye poser igen til næste år. Hvis du har opbrugt dine poser, er du velkommen til at benytte dine egne poser. Vi gør dog opmærksom på, at poserne skal være fremstillet af plastik og må ikke være bionedbrydelige plastikposer, da disse ikke altid nedbrydes helt i behandlingsprocessen.
- Hvad med sækken til plast, mad- og drikkekartoner?
- For nogle borgere vil det være upraktisk med en sæk. Her er der to valgmuligheder – den ene er gratis, den anden er et tilkøb:
Gratis løsning: Brug den gamle beholder til restaffald til at opbevare sækken indtil afhentning. Den gamle beholder bliver ikke tømt. Du skal selv huske at tage sækken op af beholderen, lukke den med en knude og stille den frem til afhentning. Du kan også aflevere den på genbrugspladsen.
Tilvalg: Du betaler for en ekstra beholder til plast, mad- og drikkekartoner, som bliver tømt. Denne beholder koster 300 kroner om året.
- Hvornår begynder udrulningen for sommerhuse?
Alle sommerhuse på Lolland-Falster, der skal have egne beholdere, får leveret de nye affaldsbeholdere fra medio september og inden uge 42.
- Kan jeg få en fællesløsning?
For at kunne være en del af en fælles affaldsløsning, kræves det, at man minimum er fem boligenheder, og at der er adgangs- eller pladsforhold, der gør det vanskeligt at placere individuelle beholdere ved hver boligenhed.
- Hvad med restaffald?
Dette skal i poser, inden det lægges i din beholder til restaffald, som vi plejer at gøre.
I vores regulativ for husholdningsaffald står der således:
Sod, aske og slagger skal være fuldstændig afkølet samt emballeret inden anbringelse i beholderen.
Skarpe, skærende, rivende eller spidse genstande samt støvende og vådt skal være forsvarligt emballeret, inden det anbringes i beholderen.
Uhygiejnisk affald skal være tilstrækkeligt emballeret i lukkede og tætte emballager.
Men du er selvfølgelig velkommen til at lægge alt i poser. Pizzabakken behøver ikke at komme i pose, men hvis der er indhold i, skal indholdet i madaffald.
- Hvor skal Farligt affald afleveres?
Når din miljøspand til farligt affald er fyldt (den må max veje fire kilo), stilles den ud sammen med dit plast, mad- og drikkekartoner. Det er den samme skraldebil, der afhenter disse affaldstyper hver fjerde uge. Du er også velkommen til at tage den med på genbrugspladsen, hvor du enten kan bytte den eller tømme den.
- Må man bruge inliners/foringsposer i madaffald?
Du må gerne benytte inliners til din udendørs affaldsbeholder til madaffald, så beholderen kan holde sig ren – inliners skal være af plastik og gennemsigtige. Vær dog opmærksom på, at du stadig skal aflevere madaffald i poser, når det lægges ned i beholderen.
- Hvornår bliver affaldet tømt?
Madaffald og restaffald: Tømmes hver anden uge.
Glas/metal og papir/småt pap: Tømmes hver femte uge. (Når den nye ordning er fuldt udrullet, vil to-rumsbeholderen til papir/pap og glas/metal blive tømt hver fjerde uge).
Plast, mad- og drikkekartoner: Afhentes hver fjerde uge. (Plastsækken kan også afleveres på genbrugspladserne).
Rød miljøkasse til farligt affald: Kassen hentes og ombyttes sammen med plastsækken, når kassen er fyldt og sat frem. (Miljøkassen kan også ombyttes eller tømmes på genbrugspladserne).
Tekstilaffald: Afhentes på bestilling via REFA Selvbetjening. (Tekstilaffald kan også afleveres på genbrugspladserne. Vær opmærksom på at der står tekstilaffald på vipcontaineren, så det ikke kommer ned i tekstil, som går til genbrug).
- Sortering af hygiejneaffald, dyrestrøelse, kattegrus og dyreekskrementer, bleer, bind, vatpinde, og så videre
Ovenstående skal i restaffald. Kig eventuelt i sorteringsvejledningen, der er udleveret sammen med dine nye beholdere eller download sorteringsappen Perfect Waste.
- Tvivl – restaffald
Er du i tvivl om, hvor dit affald skal hen – så er det altid bedst at lægge det i restaffaldsbeholderen. Så ødelægger du ikke nogle af de andre affaldstyper ved at fejlsortere.