Annonce
Lokal nyt

Tunnel som en "død hest" eller projekt på rette vej

Rapporten viser, at den kommende faste Femern Bælt-forbindelse ikke er en trussel mod Scandlines' eksistens: Der vil fortsat være noget at sejle med også efter tunnel-åbningen. Foto: Anders Knudsen

Tysk uenighed om tolkningen af revisorers vurdering af Femern Bælt-tunnelens betydning for Scandlines' færgedrift.

FEMERN BÆLT Mens forbundsdagsmedlem Konstantin von Notz, De Grønne/B90, erklærer den faste Femern Bælt-forbindelse som en "død hest" på baggrund af en tysk rapport om forventeligt langt mindre tunnel-trafik end forudsat, har erhvervs- og trafikminister Bernd Buchholz, Slesvig-Holsten, i dag erklæret sin fortsatte tiltro til projektet:

- Det dansk finansierede tunnelprojekt er godt på vej, hedder det fra ministeren. Fra erhvervs- og trafikministeriet i Kiel hedder det, at rapporten ikke sætter spørgsmålstegn ved retfærdiggørelsen af planen.

Konstantin von Notz er blot en af flere tyske modstandere af Femern Bælt-projektet, der hæfter sig ved, at en rapport udarbejdet i forbindelse med den tyske godkendelsesproces forventer mindre tunneltrafik end den prognose, der ligger bag tunnelprojektets forudsætninger.

Konstantin von Notz mener, rapporten viser, at tunnelen vil få en fjerdedel mindre indtægter end forudsat.

Hos Femern A/S ryster man ikke på hånden efter offentliggørelsen af dele af rapporten.

- Rapporten skal ses i sammenhæng med, at Scandlines har indgivet en klage over den tyske myndighedsgodkendelse af Femern Bælt-projektet, og vi anser tolkningen af den som endnu et forsøg fra rederiets side på at skabe usikkerhed omkring et projekt, der er bredt vedtaget politisk i både Danmark og Tyskland, hedder det fra kommunikationsdirektør Tine Lund-Bretlau. I forhold til spørgsmålet om den fortsatte sejlads på overfarten henviser hun til tidligere rapporter:

- De tyske trafikeksperter, Intraplan og BVU, som lavede trafikprognosen for Femern-forbindelsen (Fehmarnbelt Forecast 2014), vurderer det ikke som et økonomisk rentabelt projekt at fortsætte færgedriften mellem Rødby og Puttgarden, når tunnelen under Femern Bælt åbner. Derfor er det i prognosen forudsat, at færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden indstiller driften, når tunnelen åbner. Trafikprognosen er efterfølgende eksternt kvalitetssikret af COWI.

Men samtidig henviser Tine Lund-Bretlau til, at der i den finansielle analyse af tunnelprojektet også er taget højde for eventuel fortsat færgefart.

I forbindelse med behandlingen af godkendelsen af Femern Bælt-forbindelsen bad den tyske godkendelsesmyndighed i oktober det internationale revisionsfirma PwC om svar på følgende spørgsmål: "Vil firmaet Scandlines Deutschland GmbH som driftherre på færgeoverfarten Rødby Puttgarden - under hensyntagen til etableringen af den nye tilslutning til færgehavnen - være truet på sin eksistens eller tilintetgjort gennem ibrugtagningen af den faste Femern Bælt-forbindelse (forventeligt i 2030)?"
Den "strengt fortrolige" rapport blev afleveret til myndighederne 28. januar.
Rapportens svar på myndighedernes spørgsmål er, at det kan ikke forventes, at den faste forbindelse vil true Scandlines' eksistens: Med de forudsætninger, revisorerne hos PwC har lagt ind, vil det med åbningen af Femern Bælt-forbindelsen, og betragtet efter fem år med både tunnel og færger, ganske vist komme til "signifikante tilbagegange i omsætning og resultat", men rederiet vil også kunne opnå "gennemgående positive årsresultatet og pengestrøm".
Rapporten regner med, at færgefarten vil miste 70 procent af sine personbiler og 60 procent af godstransporten til tunnelen. Færgernes tab er dermed beregnet til at være langt mindre end det, der er forudsat i trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen.

  • Rapporten viser, at den kommende faste Femern Bælt-forbindelse ikke er en trussel mod Scandlines' eksistens: Der vil fortsat være noget at sejle med også efter tunnel-åbningen. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Lolland-Falster

Refa-formand forarget: - Hvordan pokker kan de drive en virksomhed på den måde?

Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

Annonce
Annonce
Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker i morgen

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Indland

86.000 danskere er afhængige

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Maribo

Var selv med til at lukke dem: Nu var han med til åbningen af en ny

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Guldborgsund

En kongelig propel er landet på Dølle

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Dølle

Så er markedspladsen åben

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne