Annonce
Lolland

Bygger til søs uden risiko

Det kommer til at fylde noget i Femern Bælt, når tunnelelementerne som her til Øresundsforbindelsen fragtes ud til deres positioner. Foto: Femern A/S

Alle arbejdsskibe vil sejle under opsyn fra byggepladsens eget koordinationscenter

FEMERN BÆLT Når etableringen af den kommende Femern Bælt-tunnel kræver at der graves eller bygges til søs, vil det ikke gå ud over sikkerheden i forhold til de henved 40.000 skibe, der årligt passerer bæltet. Og det vil heller ikke indskrænke pladsen til færgetrafikken mellem Rødby og Puttgarden.

Det var budskabet, da repræsentanter for Femern A/S, eksterne eksperter og repræsentanter for godkendelsesmyndigheden i Kiel mandag aften i Burg på Fehmarn mødtes med repræsentanter for nogle dem, der kan blive berørt af Femern Bælt-projektet.

I forbindelse med det såkaldte borgerdialogmøde, der var lukket for pressen, havde Femern A/S givet journalister mulighed for at høre om de omfattende foranstaltninger, der skal sikre afvikling af tunnel-byggeri og skibstrafik samtidig - uden risikoen øges i forhold til i dag.

Blandt dem, der udtalte sig om sejladssikkerheden, var professor Jens Froese, der er tysk ekspert i maritim logistik og arbejder som rådgiver for sø- og skibstrafikmyndigheder.

- Analyserne viser tydeligt, at de planlagte tiltag vil forbedre sikkerheden og tilgængeligheden for skibstrafikken i Femern Bælt, hedder det fra Jens Froese.

De planlagte tiltag er omfattende. Først og fremmest etableres der under byggeriet en VTS-tjeneste som den, der kendes fra Storebælt. Med sæde i den eksistrende trafikcentral i Travemünde, skal "Vessel Traffic Center Fehmarn Belt" overvåge skibstrafikken. Skibe der skal gennem det kommende byggeområde til søs, skal melde deres ankomst inden de sejler ind i bæltet og vil undervejs blive fulgt ved hjælp af elektronisk overvågning. Ude på bæltet ligger to trafiksikkerhedsskibe - hele tiden parat til at gribe ind, hvis et skib ikke holder rette kurs i forhold til arbejdspladserne. Ombord på de to skibe, der konstant skal være på vandet, vil være både en dansk og en tysk repræsentant for Femern Bælt VTS. Desuden vil der i området også hele tiden være en slæbebåd på stand by, hvis der skulle blive brug for dens assistance.

Selve arbejdsområderne i bæltet vil desuden hele tiden være klart markeret.

Med til møderne i Tyskland var også Femern A/S' egen ekspert i sikkerheden til søs, Claus Iversen.

- Det hele blev indledt med en risiko-workshop i Maribo i 2014, fortæller Claus Iversen.

Her mødtes kaptajner, lodser, VTS-folk og andre med indblik i skibstrafik for sammen at liste op overfor bygherren, hvad der kan gå galt under byggeriet i Femern Bælt.

På baggrund af de tænkte uheld og ulykker, blev der lagt sikkerhedsforanstaltninger ind i processerne til det punkt, hvor risikomodeller fortalte, at nu udgør byggeriet ikke nogen ekstra risiko.

Blandt sikkerhedsforanstaltningerne er også simuleringer, hvor arbejdsprocesserne bliver gennemført via avancerede computerprogrammer. Disse simuleringer har modstandere af Femern Bælt-forbindelsen efterlyst.

- De bliver også gennemført, men ikke før vi konkret ved, hvilke arbejdsprocesser og hvilket materiel entreprenørerne vil gøre brug af, siger Claus Iversen.

  • Det kommer til at fylde noget i Femern Bælt, når tunnelelementerne som her til Øresundsforbindelsen fragtes ud til deres positioner. Foto: Femern A/S
Annonce
Lolland

Klar med gigantisk findeløn: - Una er som et familiemedlem

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Annonce
Annonce
Falster

- Det er både utidigt og umodent at bringe det op

Dølle

Drugging-mistanke på Dølle: "Ulykkeligt og utrygt"

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

Lolland

Klar med gigantisk findeløn: - Una er som et familiemedlem

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

112

Frækt jakke-tyveri i Nakskov

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Sport

Gerts vanvittige projekt: - Jeg var helt ristet og forvirret

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Annonce
Annonce
112

Vold i Nakskov: Blev slået flere gange i ansigtet

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

Nykøbing

Nedslående besked fra legendarisk værtshus

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb