FEMØ: I Lolland Kommunes økonomiudvalg ønsker medlemmerne at være bedre informeret, før de siger ja til, at der skal optages et kommunalt lån på 80,1 million kroner for at kunne bestille og købe en ny Femøfærge.
I december fik kommunen tilsagn om 25 procent af udgifterne - 26,7 millioner kroner - til udskiftning af "Femøsund," men den politiske accept af projektet, og hvordan kommunen finder de resterende 80,1 million kroner til den nye færge, har været uafklaret.
Politikerne i klima-, teknik- og miljøudvalget har drøftet det og anbefaler økonomiudvalget og byrådet at give en anlægsbevilling på 106,8 millioner kroner - og at kommunens egenbetaling finansieres ved at optage et lån på 80,1 million kroner.
Flere krav
Men nu har økonomiudvalget sendt færgekøbet tilbage til udvalget med krav om yderligere kvalificering.
- Vi vil gerne have yderligere beregninger på tingene, hvis vi skal ud at lånefinansiere. Hvad med driftsomkostninger? Sparer vi på brændstof og så videre? Der var flere forskellige spørgsmål fra os, som vi synes var uafklaret, siger borgmester Holger Schou Rasmussen (S).
- Hvad betyder det desuden for færgelejerne, skal de bygges om? Og hvordan skal færgen drives frem? Skal det være el eller måske brint, biogas eller whatever?”
- Der ligger naturligvis en deadline for, hvornår vi skal beslutte os, som vi skal overholde. Men vi kan godt lige tage en omgang til. Hvor grønne kan vi blive? For vi skal naturligvis ikke købe en ny dieselfærge, når vi skal skifte færge, lyder det fra borgmesteren.
Standardfærge
Udgangspunktet er da også, at Lolland Kommune skal have en standardfærge, som PensionDanmark og Odense Maritime Technology (der før var Lindøværftets tegnestue, red.) er ved at udvikle sammen med Færgesekretariatet til de danske småøer - og at der er tale om "grønne" færger.
Hvis løsningen med en standardfærge bliver for dyr eller ikke lever op til kommunens forventning, kan færgen bestilles et andet sted - og kommunen bevarer tilskuddet, hvis klimatallet for den anden grønne færge er lige så godt.