Grønne el-færger er Scandlines' fremtid.
Tilbage i november blev Futura søsat på værftet i den tyrkiske by Cemre. En 100 procent eldrevet færge, som fra næste år skal sejle over Femern Bælt og på sigt konkurrere med tunnelen, som kommer til at forbinde Danmark med Tyskland.
Det er dog ikke det eneste grønne tiltag, som Scandlines har taget.
Nu melder rederiet ud, at det vil ombygge to af de fire passagerfærger, der sejler mellem Rødby og Puttgarden.
Det skal være plug-in-færger, der kan lades op både i Rødby og i Puttgarden. En investering, som løber op i over 230 millioner kroner.
Det skriver Scandlines i en pressemeddelelse.
Tager 12 minutter
På de ombyggede færger kommer der både til at være solpaneler, opladningsmuligheder og et stort energilagringssystem, oplyser rederiet.
80 procent af sejlturen kommer til at være på den grønne energi, og det vil kun tage 12 minutter at lade de store færger op.
- Nu sætter vi strøm til to af vores Femern-færger og kommer i et hug langt nærmere vores målsætning om at gøre ruten emissionsfri i scope 1 i 2030. Det er det, kunderne ønsker, og vi styrker dermed vores konkurrenceevne betydeligt, siger Scandlines' CEO Carsten Nørland i pressemeddelelsen.
Ifølge Carsten Nørland skal "kombinationen af vores pålidelighed og de fortsatte investeringer i vores unikke grønne profil samt den skræddersyede trafikmaskine og det gode shoppingudbud" skabe det økonomiske fundament for rederiet, inden Femern Bælt-forbindelsen åbner i 2029.
Scandlines kommer ikke til at betale hele regningen selv.
Tyskerne er inde over, da det tyske transportministerium har tildelt det nye færgeprojekt en stor pose penge. 40 procent af omkostningerne dækker ministeriet. Afhængigt af, hvor lang tid det tager at levere udstyret, forventer Scandlines, at færgerne vil blive ombygget i slutningen af 2024 til 2025.