Økonomiudvalg har bevilliget 125.000 kroner til analyse- og forarbejdet.
KRAGENÆS Kragenæs med Dodekalitten, lystbådehavnen, campingpladsen og porten til Smålandsfarvandet og småøerne rummer et stort potentiale, som ikke udnyttes tilstrækkeligt i dag. Det mener udviklingschefen i Visit Lolland-Falster.
- Dodekalitten er det mest søgte på Visit Lolland-Falsters hjemmeside, så vi har her et kunstværk, som vi i vores branche kalder for "reason to go". Det vil vi gerne udnytte endnu bedre, end vi gør i dag, til at trække flere turister til hele området på Nordvestlolland og øerne, siger udviklingschef Lindy Kjøller.
Visit Lolland-Falster har derfor ansøgt Lolland Kommune om 125.000 kroner til analyse- og forarbejdet til et nyt besøgscenter i Kragenæs. Såkaldte matchmidler til Dansk Kyst- og Naturturismes bevilling på ligeledes 125.000 kroner. Ifølge Visit Lolland-Falster vil det nemlig kunne medvirke til en turismeudvikling hen imod flere turister, som bliver længere tid, også udenfor sæson.
I ansøgningen stod blandt andet, at: "Mange turister kommer allerede for at opleve især Dodekalitten. De kommer i bus, bil og på cykel. Nogle overnatter på campingpladsen eller bruger havnen. Men deres turismeforbrug er meget begrænset i dag, fordi der i lokalområdet ikke er faciliteter, der indbyder til et længere ophold og øget forbrug. Udviklingen i antal overnatninger, turismeforbrug og ikke mindst øget jobskabelse skal altså ske ved at arbejde videre med oplevelsessammenhænge, som vi i forvejen har. Vi skal bare være bedre til at formidle og kommercialisere disse oplevelser. Et nyt og fleksibelt besøgscenter i Kragenæs vil være med til at understøtte oplevelserne i området og skabe basis for et større turismemæssigt forbrug".
På det seneste møde i økonomiudvalget blev det besluttet at bevillige pengene. Dog under forudsætning af, at fremtidig drift ikke skal finansieres kommunalt.
Det glæder udviklingschefen.
- Det vidner om ambition og vilje, siger han.
Et konsulenthus skal nu, for de i alt 250.000 kroner, blandt andet levere research vedrørende turismen i området samt best practice fra øvrige besøgscentre, trends og forventninger til udvikling, beskrivelse af konceptet herunder målgrupper, visualisering af besøgscentret i Kragenæs, forretningsplan med angivelse af valide besøgstal, omsætning etc., anlægs- og driftsbudget og anbefalinger til realisering, herunder kontakter til fonde og relevante samarbejdspartnere.
Der er ikke nogen bestemte placeringer ved Dodekalitten eller i Kragenæs i spil på nuværende tidspunkt, oplyser udviklingschefen.
Et besøgscenter kunne for eksempel rumme:
o Formidling af Dodekalittens historie og andre centrale fortællinger fra området - eksempelvis fortællinger om Ravnsborg og øvrige kulturhistoriske emner.
o Skiftende udstillinger af høj international klasse.
o En bygning, som i sig selv er "reason to go" på grund af bæredygtighed og arkitektur.
o Opholdsmuligheder for endags-busgruppeture til området.
o Opholdsmuligheder for besøgende, som kommer med bus og skal videre ud til småøerne.
o Cafe eller restaurant med mulighed for at købe mad og drikke.
o Fleksible faciliteter til foredrag og andre events.
o Salg af oplevelsesture til Fejø, Femø, Vejrø og Askø.
o Salg af lokale råvarer.
o Adgang til kystnære oplevelser, herunder udlejning af havkajakker.