Vestlollikker har indtastet ønsker om cykelstier på Cyklistforbundets digitale kort over utrygge cykelsteder.
Der er alt for mange steder, hvor det er utrygt at cykle.
Sådan lyder den tragiske konklusion, efter at Cyklistforbundet inviterede danske cyklister til at melde steder og strækninger ind, hvor de ikke føler sig trygge i trafikken. Især manglende cykelstier og utrygge kryds fylder i de i alt 3.866 indberetninger.
Føler sig utryg
På Vestlolland er det også manglen på cykelstier, der præger indberetningerne. Én af dem, der har skrevet på Cyklistforbundets interaktive kort, er børnefamilien Frimann Clausen, som bor i Vestenskov.
- Da vi flyttede til Vestenskov i 2008, var der en skole, hvilket er attraktivt, når man påtænker at få børn. Men ret hurtigt blev Vestenskov Skole lukket. Jeg synes, at når man lukker de små landsbyskoler, så burde man gøre det let tilgængeligt for børnene at kunne cykle trygt til deres skole i Nakskov, siger Matilde Frimann Clausen.
Hun og hendes mand Steffen er forældre til Christian på seks år og Valdemar på to år, og det er selvfølgelig deres to drenge, de har i tankerne.
- Vejen til Nakskov, Langøvej, er en trafikeret vej, hvor bilerne kører meget stærkt, og man føler sig utryg, og jeg tænker, at trafikken bliver endnu værre nu, hvor der bliver bygget nye kornlagre på Savnsø. Det vil give tung trafik med lastbiler, når de skal køre med korn, siger Matilde Frimann Clausen.
Hende og Steffens håb er, at der bliver lavet en cykelsti hele vejen ind til Nakskov. Det ville dreje sig om en strækning på cirka 5 kilometer, hvor bilerne kører 80 kilometer i timen, med undtagelse af et mindre stræk, hvor der køres 60 kilometer i timen.
- Jeg har hørt som modargument, at beboere i Vestenskov bare kan køre til Maglehøjvej, hvor der er en cykelsti. Men for at komme derhen skal man stadig ad landevej uden cykelsti de første kilometer (2,3 kilometer red.), og det er desuden en stor omvej, siger Matilde Frimann Clausen.
Og Langøvejen har fået yderligere en indberetning på det interaktive kort. Den lyder: "Der er cirka 20 centimeter at være på fra kantlinjen. Bilerne kører meget stærkt, da det er en meget lige vej".
Ingen plads til cyklister
En anden skolevej, som også bliver betegnet som farlig og utryg, er Skolevej i Nakskov på strækket fra rundkørslen, hen over jernbaneoverskæringen og frem til Teglgårdsvej. Som indberetter påpeger, er der tale om en skolevej med bustrafik og tung roetransport, og der er hverken fortov, cykelsti eller kantsten.
"Børn på cykler og gamle i kørestole færdes sammen med store lastbiler på kørebanen", står der i indberetningen.
Andre børnefamilier i området har også tidligere udtrykt bekymring for samme vejstræk.
- Det er overhovedet ikke rart, når jeg kommer med den lille i barnevognen og den store på cykel på vej hjem fra børnehaven, når vi skal passere jernbaneoverskæringen, sagde Line Jensen til Folketidende 28. juni 2018. Her blev hun blandt andet suppleret af Jan Frantzen, der sagde:
- Efter at Møllemarkskolen og børnehaven ved Højevej er lukket, er der jo ekstra mange børn fra Nakskovs østlige del, der skal den her vej for at komme i skole og børnehave.
Landevejen fra Nakskovs bygrænse ved Løjtoftevej og til Horslunde, Nakskovvej, vækker også bekymring. Her er der blevet indberettet, at det er en: "Meget trafikeret vej, hvor der køres stærkt, ingen plads til cyklister". Det samme gælder Nordlundevej ind til Horslunde, der bliver fremhævet, som: "Meget og stærk trafik, ingen plads til cyklister".
Behov for investeringer
Ifølge Cyklistforbundet dokumenterer det interaktive kort, som afdækker de sorte cykelpletter i hele landet, at der er behov for massive investeringer i cykelinfrastrukturen.
- De mange indberetninger er skræmmende læsning. Folk er dybt bekymret for liv og førlighed. Mange steder henvises der til tidligere ulykker, hvor cyklister er dræbt eller kommet til skade, siger direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam.
Han opfordrer det nyvalgte Folketing til at erkende, at problemet ikke kan løses udelukkende på kommunalt niveau.
- Selvfølgelig skal staten tage ansvar, siger han og sammenligner med, at udvalgte vejprojekter og motorveje også finansieres af staten.