Audi har netop vist en lillebror til deres første elbil, e-tron, som er på gaden har til foråret - lillebror bliver en kompakt el-SUV med tydeligt slægtskab med Audi e-tron.
Kommende ejere får forhåbentligt en fest med den kommende Audi Q4 e-tron.koncept. Den har to elmotorer, som leverer 306 hk, og naturligvis har bilen også fået quattro firehjulstræk.
Takket være et optimalt vejgreb klarer den derfor 0 til 100 km/t på kun 6,3 sekunder, og tophastigheden er - fornuftigt nok - elektronisk begrænset til 180 km/t. Et stort batteri med en kapacitet på 82 kWh fylder bilens bund mellem akslerne, de giver en rækkevidde på over 450 kilometer i henhold til WLTP-standarden.
Kompakt udvendig, stor indvendig
Med en længde på 4,59 m, en bredde på 1,90 meter og en højde på 1,61 meter placerer Audi Q4 e-tron concept sig med sine mål i den øverste tredjedel af den kompakte klasse. Dens akselafstand på 2,77 meter gør til gengæld, at udnytter pladsen i kabinen godt, når det gælder pladsforhold i kabinen. Da der heller ikke er nogen kardantunnel, byder Q4 e-tron concept på god benplads både foran og bagi.
En nyhed er det store head-up-display med augmented reality-funktion. Det kan spejle vigtige grafiske informationer - for eksempel retningspile, når man skal dreje - direkte ind i vejens forløb.
Centralt placeret over midterkonsollen sidder der en 12,3" stor touchscreen til visning og betjening af infotainment og bilens funktioner, og selve midterkonsollen er udført som et rummeligt opbevaringsrum inklusive oplader ti mobiltelefonen, da der ikke skal være plads til gearstang eller håndbremse. I stedet er der - også som afdækning til den forreste del af konsollen - en eksklusivt udført, vandret flade med integrerede knapper til valg af køreindstilling.
På gaden næste år?
Vi ved ikke i hvor høj grad konceptet bliver ført over i den kommende serieproducerede bil, men mon ikke bilen er forholdsvis produktionsklar, når der først er blevet skruet på nogle økonomiske knapper og rettet lidt til.
Q4 e-tron concept er nemlig forløberen for den femte serieproducerede elbil, som Audi kommer til at lancere frem mod udgangen af 2020.
Salget af Audi e-tron er allerede i gang (der var 20.000 forudbestillinger), og de første udleveringer til kunder skal finde sted her i marts 2019.
Senere i år følger præsentationen af Audi e-tron Sportback, der i øvrigt i profil minder utroligt meget om BMW X6, og i Kina sættes der gang i produktionen af Audi Q2L e-tron, som er udviklet til det lokale marked derude.
I anden halvdel af 2020 kommer den serieproducerede version af den højtydende coupé Audi e-tron GT (en elektrisk mellemting mellem A5 og A7).
Med så mange elbiler i flåden ved udgangen af næste år, kommer Audi knapt to år efter lanceringen af den første elbil til at dække så bredt i de forskellige segmenter med rent eldrevne modeller.