Annonce
Motor

Test: Giulia er det fede alternativ til sælgeren

Foto: Bilsektionen.dk

Giulia er et af de oversete muligheder i firmabilsklassen. Det er ufortjent men på nogle måder også forståeligt, selvom Alfaen er lækker.

I 00'erne var der en overgang en hjemmeside, som hed lorteAlfa.dk. Det var en mand, som følte sig snydt over at hans spritnye Alfa 156 konstant gik i stykker, og at Fiat Danmark, som var importør, ikke var til at tale med.

Ærgerligt, for det var sådan set en lækker bil, 156'eren. Det samme var afløseren 159, som dog også led af nogle børnesygdomme. Nogle kaldte det charmerende, mens ejerne af bilerne kaldte det noget helt andet.

Så blev 159 atter afløst af Giulia, og så begyndte det faktisk at gå lidt bedre med charmøren.

Foto: Bilsektionen.dk

En lækker italiener

En Alfa Romeo Giulia er nemlig som en smuk, charmerende mand, der går i alt det rigtige tøj, som har vaskebræt og siger alt det rigtige til din kæreste, så hun bliver helt varm om hjertet. Alligevel bliver du ikke sur, for han er supercharmerende og morsom.

Til gengæld viser det sig, at han ikke har styr på økonomien, at han lover lidt mere end han kan holde, og han konstant kommer for sent.

Sådan er det også lidt med Alfa Romeo Guilia. en er faktisk rigtig god, hvis man skal bruge den som firmabil, for den vækker nogle følelser i dig. Når du sætter dig ind i bilen føler du dig straks forført. Det var i hvert fald tilfældet med den lækre, lyse læderkabine, som ugens testbil var med.

Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel 190 Edizione auto

Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel 190 Edizione auto
Motor: 2,1 4. cylindre turbodiesel
Ydelse: 190 hk v. 3.500 o/min
Max. moment: 450 Nm v. 1.750 o/min
Gearkasse: 7-trins aut. gearkasse
Brændstofforbrug: 20,4 km/l. ved blandet kørsel
CO2-udledning: 129 g/km
Tophastighed: 230 km/t.
Acc. 0-100 km/t.: 7,1 sekunder
Køreklar vægt: 1.445 kilo
Længde/bredde/højde: 464/186/143 cm
Pris: Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel fås fra 467.000 kroner

Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Fin dieselmotor

Motoren var var en diesel med 190 hk., som føltes godt og havde masser af moment, der gjorde den sjov at være sammen med. Og så var den overraskende økonomisk. Vi kørte omkring 20 km/l, når vi kørte pænt, hvilket næsten er ansvarligt og moderne for en Alfa.

Bilen var også udstyret med DNA-drejeknappen, der ændrer bilens køreegenskaber til det, som du lige foretrækker. Dynamisk, Neutral eller All-weather. Og det fungerede fint i praksis.

Det samme gjorde den adaptive fartpilot, som må være enhver kørende sælgers bedste ven.

At bilen så også er baghjulstrukket gør den også unik blandt firmabilerne.

I det hele taget er det en sjov bil at køre. Man tør godt udfordre en, for med det præcise styretøj er man aldrig i tvivl om, hvor man bevæger sig henad, selv hvis det går lidt raskt til. Det var på trods af, at der var et ret fedtet føre i testugen. Undervognen er i øvrigt til den sportslige side, men den er langtfra ukomfortabel.

Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Firmabilens ven?

Men så er der alt det dumme, som alle firmabilskonkurrenterne er udstyret med. Den har ikke nogen touchskærm, og den som den har er lidt for lille og i mindre god opløsning end den burde være. Heldigvis er det let at navigere med styremodulet, som er fint placeret lige foran gearstangen. Men at finde rundt i infotainmentsystemet kræver så også lidt øvelse og især tålmodighed, hvis du skal bruge navigationen.

Når du skal vælge En Alfa Giulia frem for den Passat eller Mondeo som din kollega har, så gør det. Desværre er den noget dyrere med en frapris på Men husk, at du må leve med lidt dårligere infotainment, lidt ringere overordnet økonomi, større værditab og mindre plads til bagsædepassagerer.

Til gengæld får du en langt sjovere bil og unik bil, og det er altså også værd at overveje. Det samme synes kæresten nok. Spørgsmålet er bare, om det virker i det lange løb ....

Foto: Bilsektionen.dk
Foto: Bilsektionen.dk
Foto: Bilsektionen.dk
Foto: Bilsektionen.dk
Foto: Bilsektionen.dk
Foto: Bilsektionen.dk
  • Foto: Bilsektionen.dk
  • Foto: Bilsektionen.dk
  • Foto: Bilsektionen.dk
  • Foto: Bilsektionen.dk
  • Foto: Bilsektionen.dk
  • Foto: Bilsektionen.dk
  • Foto: Bilsektionen.dk
  • Foto: Bilsektionen.dk
  • Foto: Bilsektionen.dk
  • Foto: Bilsektionen.dk
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

Guldborgsund

Kørte med tog ind i Ukraine: - Man mærker mest krigens nærvær på stemningen

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

112

Bragede sammen: 23-årig kvinde kørt på sygehuset

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Lolland

Øget med millioner: Christen bag stor fremgang

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo