Annonce
Motor

Er det bare dumt - hvorfor egentlig kåre årets bil?

Opel Ampera Foto: Bilsektionen.dk

Er det helt dumt, at 25 journalister mødes midt i Jylland for at diskutere, hvilken bil der er den bedste nye bil i det kommende år? Kan man overhovedet sammenligne for eksempel en Suzuki Jimny og en BMW X5? Ja da, naturligvis. Ikke??

Nu er det blevet den tid på året, hvor vi motorjournalister skal til at kåre årets bil. Det er traditionelt en begivenhed, som betyder meget for os 25 meget forskellige mænd og en enkelt kvinde.

Men det er også en begivenhed, der skaber debat. For giver det mening at sammenligne en Fiat Multipla med en Mercedes S-klasse det ene år, og et andet år at sammenligne en VW Up! med Volvo V40? Det svarer lidt til at sammenligne hestepærer og bananfluer.

Men heldigvis er det en demokratisk begivenhed, så alle vores forskelle til trods, så ender vi altså ofte med at vælge den rigtige bil. Tror vi nok.

For kigger man på listen, er der nok nogle som vil undre sig et par gange eller to. Tillad mig netop at give to eksempler på det.

I 2000 blev årets bil i Danmark netop den fornævnte og ukristeligt grimme Fiat Multipla. En bil der i udgangspunktet var så grim, at selv en blind person aldrig ville være i tvivl, når der kom en Multipla kørende på gaden - vedkommende ville bare kunne høre folk fnise over bilen, der til forveksling ligner en hvidhval. Til gengæld var det en genial familiebil, og det betød, at den slog fx den ellers ekstremt populære Toyota Yaris i årets afstemning.

Ligeledes var det nok i virkeligheden en svipser, da juryen kårede Opel Ampera til årets bil. Det var første gang en el-hybrid blev kåret. Bilen var så sindrigt bygget op, at den altid kørte på el. Når den så var ved at løbe tør, startede en benzindrevet generator op, så bilen fortsat kunne køre på el. Den idé var så vild, at vi journalister straks kastede os over den og kårede den til det nye sort. Som ny kostede den 590.000 kr. fra ny, og det var for meget for danskerne, der lod bilerne samle støv hos forhandlerne. Ups?

Er det derfor fjollet, at 24 mænd og kvindelige drengerøve i alle aldre får lov til at bestemme, hvad der er årets bil. Måske. I hvert fald er det os, der har baggrunden, erfaringen og adgangen til stort set alle de biler, der bliver kørt i Danmark. Balancen går i at finde den eller de biler, der både giver køreglæde, sikkerhed, udstyr og pris og/eller har nyskabninger, som gør bilen helt unik. Til det sidste har vi nu oprettet en ærespris - og dermed ender vi næppe i samme scenarium som vi gjorde med Opel Ampera, og der kommer aldrig til at være en bil, som er lige så - øhm - speciel, som Fiat Multipla igen, så vi burde være dækket ind.

Blandt bilerne i årets felt har der været følgende: Ford Focus, Jaguar E-Pace, Kia Ceed, Peugeot 508, Skoda Karoq, Volvo XC40, VW Touareg og meget, meget andet. Nogle af dem kunne på forhånd kaldes for favoritter, men måske ville det være nogle helt andre biler, som endte i finalen.

Når vi kårer årets bil, er det fordi, vi kan hjælpe forbrugerne, som ikke har samme adgang til biler som vi har, på vej. Man kan have en fed fornemmelse af en bil, men det kan nogle gange være svært at sammenligne bilerne med måneders mellemrum. Den mulighed har vi haft med kåringen af de Årets Bil-nominerede. Derfor glæder det os også, at vi kan få lov til at gøre vores mening klar. Også selv om vi ikke altid har helt ret.

Nedenfor følger en samlet oversigt over de biler, vi har testet op til finalen om at blive Årets Bil 2019:

Audi A6

Citroën Berlingo/

Peugeot Rifter,

Citroën C5 Aircross

Dacia Duster

DS 7 Crossback

Ford Focus

Honda CR-V

Hyundai Kona Electric

Jaguar E-Pace, Jaguar I-Pace

Jeep Wrangler, Jeep Compass

Kia Ceed, Kia Niro Electric

Mitsubishi Eclipse Cross

Nissan Leaf

Peugeot 508

Seat Tarraco

Skoda Karoq

Subaru Impreza

VW T-Roc, Volkswagen Touareg

Volvo XC40, Volvo V60

Peugeot 508 Foto: Bilsektionen.dk
Toyota Yaris Foto: Bilsektionen.dk
Volvo V40 Foto: Bilsektionen.dk
Volkswagen Up Foto: Bilsektionen.dk
Mercedes Benz S Class Foto: Bilsektionen.dk
Volkswagen Touareg Foto: Bilsektionen.dk
Ford Focus Foto: Bilsektionen.dk
Jaguar I-Pace Foto: Bilsektionen.dk
  • Opel Ampera Foto: Bilsektionen.dk
  • Peugeot 508 Foto: Bilsektionen.dk
  • Toyota Yaris Foto: Bilsektionen.dk
  • Volvo V40 Foto: Bilsektionen.dk
  • Volkswagen Up Foto: Bilsektionen.dk
  • Mercedes Benz S Class Foto: Bilsektionen.dk
  • Volkswagen Touareg Foto: Bilsektionen.dk
  • Ford Focus Foto: Bilsektionen.dk
  • Jaguar I-Pace Foto: Bilsektionen.dk
Annonce
Annonce
Annonce
112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Guldborgsund

Kørte med tog ind i Ukraine: - Man mærker mest krigens nærvær på stemningen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
112

Bragede sammen: 23-årig kvinde kørt på sygehuset

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Lolland

Øget med millioner: Christen bag stor fremgang

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo