Bæredygtige fødevarer, lokale madoplevelser og unikke specialiteter er et marked i udvikling. Men der findes også mange eksempler på forliste fødevareprojekter, så hvad skal der egentlig til, for at det bliver en god forretning?
Det er ikke nok at udvikle et godt produkt. Der er efterhånden trængsel på hylderne for specialprodukter i supermarkederne, og der åbner hele tiden nye gårdbutikker og fødevaremarkeder på nettet.
Hvis ikke du skal drukne blandt alle de andre specialmoster, luksusmarmelader og müslibarer, er det helt afgørende for succes, at du sætter dig godt ind i forbrugernes ønsker og forholder dig til, hvordan produktet skal sælges.
- I dag bliver vi bombarderet med reklamer i en grad, der har gjort os blinde for dem. Vores hjerner ignorerer simpelthen de budskaber, vi ser. Undersøgelser viser, at vi skal se en reklame 39 gange, før vi overhovedet forholder os til den. Men gode historier gider vi stadigvæk lytte til. Dem kan vi forholde os til og identificere os med. Derfor giver historiefortælling os en mulighed for at skabe en genvej ind til folks følelsesliv og gøre dem opmærksomme på vores produkt. Forbrugerne køber ikke længere hvad du gør, men hvorfor du gør det, siger Jacob Klintrup, kreativ direktør i branding-virksomheden Kadaver.
Vind forbrugernes hjerter
Når du har udviklet en fængende historie, skal den også fortælles. Hvad enten du ønsker at sælge direkte via gårdbutik eller gå gennem detailhandlen, eller om du slår dig sammen med andre og skaber en salgskanal på nettet, ligger succesen i mødet med aftageren.
- Der er uhyggeligt mange eksempler på lokale fødevareprodukter, der starter på drømmen om at være sin egen herre, og som lukker igen efter et par år med et gabende underskud. Det gør de fordi, man har glemt at tænke på, hvad der sker på den anden side af disken, siger Lars Frohn, som er ekspert i salg og iværksætteri.
Til dagligt spotter han håbefulde iværksættere og støtter deres opstart med investeringer og rådgivning.
- Når man vælger at gå nye veje og satse på sin drøm, kræver det en helt anderledes tankegang hos producenten. DLG, Arla eller Danish Crown kommer ikke længere automatisk og henter dine produkter, og der er heller ingen, der ordner emballering, videresalg eller branding for dig. Drømmen kræver, at du lærer forbrugerne at kende og vurderer, hvad de sulter efter i fremtiden. Det kræver en aktiv tilgang til salg. Først og fremmest skal kunderne eller aftagerene vide, at du overhovedet eksisterer, og så skal du vinde deres hjerter forklarer han.
Bliv klogere på workshop
Lars Frohn og Jacob Klintrup vil dele ud af deres viden ved workshoppen ”Fra produkt til succes” d. 27. februar.
Workshoppen er arrangeret af Agrovi og Nordsjællands Landboforening og er en del af serien ”Fremtidens Fødevareproducenter”, som en workshoprække, der forbereder deltagerne på de vigtigste skridt, fødevareiværksætteren skal tage, før produktet kan blive en levevej.
En virksomhed, der virkelig har formået at reagere på markedstendenserne, er Tvedemose Champignon, der gennem de seneste år har formået at bygge oven på deres konventionelle produktion ved at gribe både økologien, convenience-food-tendensen og den vegetariske bølge.
Jens Christian Hansen, ejer af Tvedemose Champignon, vil på workshoppen fortælle om vejen til succes, og hvordan de arbejder med tendenser, historiefortælling og strategiske samarbejder i forsyningskæden til deres produktion.
Tid og sted
Tid og sted
“Fra produkt til Succes – Find den gode historie og brænd igennem i salgssituationen” - 27. februar kl. 17.00-20.30 på Balstrupvej 90, 4100 Ringsted. Det koster 200 kr. inklusiv forplejning.
Du kan tilmelde dig på www.agrovi.dk/events