Annonce
Femern

Eksperter sår tvivl om sikkerhedsnet under Femern-forbindelsen

Foto: Illustration: Femern A/S, arkiv

Der er afsat så få penge til uforudsete ekstraregninger, at det er markant dårligere polstret end et helt almindeligt dansk motorvejsbyggeri, skriver Finans.

Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, en rekordlang sænketunnel under Femern Bælt, har afsat så få penge til uforudsete ekstraregninger, at det er markant dårligere polstret end et helt almindeligt dansk motorvejsbyggeri, skriver Finans.

Det får flere eksperter til at tænde advarselslamperne. En af dem er Bent Flyvbjerg, der er professor på Oxford University, hvor han har analyseret økonomien og budgetoverskridelserne i mere end tusind internationale megaprojekter.

- Jeg kan med sikkerhed sige, at reserven på Femern-projektet er alt for lav. Budgettet bygger på urealistiske og overoptimistiske forventninger,siger Bent Flyvbjerg til Finans, og han tilføjer, at det vil kræve en grundig analyse for at kunne estimere, hvor mange milliarder Femern kommer til at mangle.

Usikkerhederne på Femern-projektet har været diskuteret i årevis, men på det seneste har Finans afdækket, at Femern står foran nye problemer, fordi man er ramt af nye forsinkelser og de store entreprenørkontrakter er ved at udløbe.

Samtidig har DR Nyheder sået ny tvivl om Femern-forbindelsens trafikprognoser, og Finans har afsløret selskabets brug af fiktive indtjeningsgevinster.

Ud af Femerns budget på 52,6 mia. kr. har Femern A/S afsat 7 mia. kr. - svarende til 16 pct. - i reserve til de uventede ekstraregninger, som stort set altid rammer megaprojekter.

Et forskningsprojekt fra Oxford University viser, at 48 internationale tunnelprojekter i gennemsnit har overskredet budgettet med 36 pct.

I Tyskland, hvor godkendelseprocessen er en ekstra stor udfordring, er store infrastrukturprojekter i snit blevet ramt af omkostningsstigninger på 73 pct. ifølge en undersøgelse fra det tyske universitet Hertie School.

Også i Danmark har man haft problemer med store budgetoverskridelser, og for at være polstret til de uventede ekstraregninger kræver Finansministeriet 30 pct. i reserve på helt almindelige byggerier af nye motorveje og letbaner.

Det er der imidlertid ikke brug for, når man skal bygge verdens suverænt længste sænketunnel ifølge Femern A/S og Transportministeriet.

Ingen af parterne vil stille op til mundtligt interview, men i skriftlige svar argumenterer man for, at projektets risici er velanalyseret af Femern A/S og konsulentvirksomheden EY. Og så argumenterer man med, at reserven kan reduceres markant, fordi der er indgået kontrakter med faste priser på langt størstedelen af anlægsarbejdet, skriver Finans.

  • Foto: Illustration: Femern A/S, arkiv
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

Guldborgsund

Kørte med tog ind i Ukraine: - Man mærker mest krigens nærvær på stemningen

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

112

Bragede sammen: 23-årig kvinde kørt på sygehuset

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Annonce
Annonce
Lolland

Øget med millioner: Christen bag stor fremgang

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo