Annonce
Motor

Leaf får endelig lang rækkevidde

Leaf e+ Foto: Bilsektionen.dk

Nu får Leaf den rækkevidde, den skulle have haft fra dag ét - flere hk og den forlængede rækkevidde kan vække salget igen.

Elbilen Nissan Leaf er stadigvæk den mest solgte elbil i Europa, men konkurrenterne bliver flere, og de kører nu længere end den Leaf, som ellers har været blandt de logiske valg, hvis man ville have en prisvenlig elbil.

Derfor har Nissan nu gjort, hvad de nok reelt burde have gjort for længe siden: Lanceret en version af Leaf, som har en rækkevidde på cirka 385 kilometer. Den har det fulde navn Leaf e+.

Det er heldigvis ikke den eneste nyhed i bilen, men det vender vi tilbage til.

For i første omgang handler det om den nye elmotor, som nu er på 62 kW, og det betyder ikke bare en længere rækkevidde, men også mere moment og flere hestekræfter.

Leaf e+ Foto: Bilsektionen.dk

Stadig klassisk Nissan

Der er egentligt ikke sket det helt store, hvis man bare kigger på Leaf udefra. Linjerne signalerer tydeligt Nissan, og slægtsskabet til den større Qashqai er umiskendeligt.

Alligevel er vi taget til verdens elbilscentrum Oslo for at at efterprøve, om der vitterligt er forskel på at køre i den nye, opdaterede Nissan Leaf, eller om det er business as usual. Forhåbentligt ikke, for Leaf er kommet lidt bagud i forhold til de ligeledes fornuftigt prissatte Hyundai Kona Electric samt Kia e-Niro og e-Soul.

Der har Nissan Leaf ikke haft en chance, for både rækkevidde og udstyrsniveau har været stærkere hos de koreanske konkurrenter. Det er de stadigvæk, men nu er afstanden mindsket væsentligt.

Nu er det nemlig muligt at få Leaf med 217 hk. og et moment på 340 Nm.

Vi kan da også mærke, at Leaf har fået lidt flere kræfter. Den er en smule hurtigere i optrækket, og den er også noget hurtigere om at komme op i fart op trods af en lidt højere vægt. Bilen kører nu 0-100 km/t på 7,1 sekunder.

Til gengæld er det svært at vurdere, om Nissans ingeniører også har pillet ved affjedringen, for bilen vejer mellem 150-200 kilo ekstra på grund at de ekstra batterier, som bidrager til den forlængede rækkevidde.

Leaf holder fast i systemet ProPilot, som er semiautomatisk kørsel og e-pedal, som muliggør at man kan køre Leaf helt uden at bruge bremsepedalen. Det er ganske vanedannende, men hvis man skal bremse hårdt, skal man lige lære at dosere rigtigt, for at undgå for hård og brat nedbremsning.

Leaf e+ Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Smart nyt

Der er heller ikke de store ændringer i kabinen. Og dog: Endelig har Leaf fået det nyeste infotainmentsystem NissanConnect. Selv om skærmen ikke er blevet bedre i opløsningen, føles systemet lidt mere moderne, end det det afløser. Heldigvis.

Med NissanConnect følger desuden muligheden for at fjernbetjene sin bil via en app, så den er varmet op inden afgang, livetrafik og flere muligheder for at følge med i opladning og batteristatus.

Desuden kommer den nye Leaf med mulighed for hurtigopladning, hvilket også er noget, som forbrugerne er opmærksomme på. Der er mulighed for at lade bilen med op til 100 kW, og det betyder, at man kan lade bilen fra for eksempel 20 procent til 80 procent på 30 minutter, hvilket er en kæmpe forbedring i Leaf-sammenhæng.

Alt det betyder, at Nissan Leaf nu er en langt mere værdig konkurrent til de koreanske modeller, som ellers har knockoutet salget af Leaf i Danmark i 2019.

Der er bare én dårlig nyhed: Hvis du bestiller en Leaf e+ nu, ska du stadigvæk vente til januar med at få den leveret.

Så selv om Leaf nu er mere moderne og klar til konkurrencen, så er Danmark stadigvæk landet, hvor man skal vente på elbilerne, så snart de første eksempler er udsolgt.

Det er dog stadigvæk muligt at få Leaf med det velkendte 40 kWh-batteri til hurtig levering. De koster fra under 260.000 kroner og kan ligesom den udstyrsspækkede e+ bestilles nu. Dyreste Nissan Leaf bliver Leaf e+ Tekna til 361.400 kroner inklusiv levering.

Leaf e+ Foto: Bilsektionen.dk
Leaf e+ Foto: Bilsektionen.dk
Leaf e+ Foto: Bilsektionen.dk
Leaf e+ Foto: Bilsektionen.dk
Leaf e+ Foto: Bilsektionen.dk
  • Leaf e+ Foto: Bilsektionen.dk
  • Leaf e+ Foto: Bilsektionen.dk
  • Leaf e+ Foto: Bilsektionen.dk
  • Leaf e+ Foto: Bilsektionen.dk
  • Leaf e+ Foto: Bilsektionen.dk
  • Leaf e+ Foto: Bilsektionen.dk
  • Leaf e+ Foto: Bilsektionen.dk
  • Leaf e+ Foto: Bilsektionen.dk
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker i morgen

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Maribo

Var selv med til at lukke dem: Nu var han med til åbningen af en ny

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Guldborgsund

En kongelig propel er landet på Dølle

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Dølle

Så er markedspladsen åben

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes