Annonce
Motor

Værelser på hjul skal gøre Dubai grønnere

Testkøretøj i Dubai i 2016. De førerløse køretøjer er ifølge producenten som "værelser på hjul" og har en topfart på 90 kilometer i timen. De måler 6,5 kvadratmeter. De kan også indeholde barer, toiletter og øvrige faciliteter, der eksempelvis kan være målrettet folk til og fra lufthavnen. (Arkivfoto). Foto: Karim Sahib

Førerløse køretøjer skal kombinere komfort og effektivitet i Dubai. Formålet er at få private køretøjer væk fra vejene, hvilket vil mindske byens klimaaftryk.

Der er varmt om sommeren i hovedstaden i De Forenede Arabiske Emirater, Dubai.

Selv hvis der er ganske kort til nærmeste busstoppested, hvor en bus med aircondition kan samle borgerne op, vælger mange i stedet at tage en taxa for at undgå de få minutter i den ulidelige varme, der ofte når over 40 grader.

Og det er et problem i Dubai, hvor det vrimler med biler. Med mere end én bil per to personer har emiratet flere biler per person end andre store byer som New York, Berlin og London.

Det er selvsagt ikke godt for emiraternes CO2-udslip, som er et af de største i verden i forhold til antallet af indbyggere.

Derfor har myndighederne sat gang i flere storstilede, prestigefyldte projekter, som skal gøre Dubai grønnere.

Der er allerede investeret næsten 100 milliarder dirham - cirka 180 milliarder kroner - i infrastrukturen, herunder metro, sporvogne og busser siden 2005.

Men nu vil et eksperiment med dronetaxaer og førerløse køretøjer, som skal få flere til at efterlade deres biler derhjemme, også blive sat i gang.

Målet med de førerløse køretøjer er at kombinere komforten ved at køre med taxa med effektiviteten og kapaciteten ved at køre med bus.

De kubeformede køretøjer bliver bygget i Italien og har plads til ti passager ad gangen.

Meningen er så, at de skal hente passagerer, der skal i samme retning, i deres respektive hjem, før de så løbende sætter dem af og henter nye passagerer.

De førerløse køretøjer er ifølge producenten som "værelser på hjul" og har en topfart på 90 kilometer i timen. De måler 6,5 kvadratmeter.

De kan også indeholde barer, toiletter og øvrige faciliteter, der eksempelvis kan være målrettet indbyggere og turister til og fra lufthavnen.

Ved at indsætte 1000 af disse køretøjer kan man potentielt mindske trafikken i Dubai med op til 50 procent, lyder estimater. Masseproduktionen af dem begynder i slutningen af næste år.

Det flugter med, at Dubai har en ambition om, at 25 procent af den daglige transport i byen i 2030 skal ske med selvkørende transportmidler.

Dubai er dermed ved at udvikle sig til et centrum for brugen af ny teknologi på transportområdet.

Men det er ikke alle steder i verden, at mulighederne for at gøre noget lignende er ligeså optimale.

I andre lande, hvor infrastrukturen er anderledes, kan det give mere mening at kigge på andre måder at mindske trafikken på.

Det gælder eksempelvis Singapore og København, hvor det kan være en større klimagevinst ved at lade eksempelvis dagligvarebutikker og skoler rykke tættere på folks hjem. /ritzau/Reuters

En dronetaxa med plads til to passagerer. Dronetaxaer skal være med til at nedbringe vejtrafikken i Dubai. (Arkivfoto). Foto: Handout
Testkøretøj i Dubai i 2016. Meningen med de førerløse køretøjer er, at de skal hente passagerer, der skal i samme retning, i deres respektive hjem, før de så løbende sætter dem af og henter nye passagerer. (Arkivfoto). Foto: Karim Sahibx
  • Testkøretøj i Dubai i 2016. De førerløse køretøjer er ifølge producenten som "værelser på hjul" og har en topfart på 90 kilometer i timen. De måler 6,5 kvadratmeter. De kan også indeholde barer, toiletter og øvrige faciliteter, der eksempelvis kan være målrettet folk til og fra lufthavnen. (Arkivfoto). Foto: Karim Sahib
  • En dronetaxa med plads til to passagerer. Dronetaxaer skal være med til at nedbringe vejtrafikken i Dubai. (Arkivfoto). Foto: Handout
  • Testkøretøj i Dubai i 2016. Meningen med de førerløse køretøjer er, at de skal hente passagerer, der skal i samme retning, i deres respektive hjem, før de så løbende sætter dem af og henter nye passagerer. (Arkivfoto). Foto: Karim Sahibx
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Maribo

Var selv med til at lukke dem: Nu var han med til åbningen af en ny

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Guldborgsund

En kongelig propel er landet på Dølle

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes