Eleverne får mere tid til musik og bevægelse i den nye folkeskole, hvor antallet af timer i begge fag øges.
Overskriften er, at der skal være et tættere samarbejde mellem folkeskolen og det lokale foreningsliv, siger kulturminister Marianne Jelved (R).
Hun glæder sig over, at folkeskolerne som følge af reformen skal sikre et samarbejde med lokale idrætsklubber og foreninger og nævner en række eksempler:
- En lokal forfatter kan give børnene en idé om, hvordan en forfatter arbejder. Det støtter danskundervisningen. Et egnsteater kan lave en forestilling på skolen, hvor de spiller teater med børnene og bidrager til danskundervisningen, og frivillige trænere kan give idéer til lærerne.
- Overskriften er, at der skal være et tættere samarbejde mellem folkeskolen og det lokale foreningsliv, siger Marianne Jelved, som selv er folkeskolelærer.
Ifølge skoleaftalen skal folkeskolen og de kommunale musik- og billedskoler indgå i gensidigt samarbejde. Det vil dog være op til den enkelte skoleledelse at beslutte, hvordan det udføres i praksis.
Der kommer mere fokus på musik i den nye folkeskole, når børnene får en ekstra times musik i 1. og 5. klasse.
- Det betyder rigtig meget, at børn synger. De lærer meget af at synge sange. De lærer om rim og meget om at arbejde sammen. Det er en rigtig god træning af deres disciplin samt at være fælles om en opgave i en klasse, siger Marianne Jelved.
Som noget nyt får kommuner med den nye aftale mulighed for at oprette talentklasser i musik.
Det er en radikal kongstanke at øge samarbejdet mellem offentlige institutioner og frivillige foreninger.
- Jeg er også meget glad for, at det lykkedes at finde et kompromis mellem regeringen og de to partier (Venstre og Dansk Folkeparti), som nu er med. Jeg håber selvfølgelig, at De Konservative kommer med til sidst, siger Marianne Jelved,
/ritzau/