Socialdemokratiet kan godt glemme alt om at slå DSB og Banedanmark sammen, siger DF's transportordfører.
DSB står for togdriften, Banedanmark for skinnerne.
Men ifølge Socialdemokratiet bør DSB og Banedanmark slås sammen til et nyt statsligt selskab, som skal stå for al togdriften i Danmark - altså både tog og skinner.
Men det er en skidt idé. Det mener Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen.
- Det er i bund og grund et tåbeligt forslag. Og det vidner om, at vedkommende ikke har indsigt i transportpolitik.
- Det løser hverken problemerne i DSB eller Banedanmark, at man slår de to store kolosser sammen, siger Kim Christiansen med direkte adresse til Henrik Sass Larsen.
Det er nemlig Socialdemokratiets gruppeformand, som til Jyllands-Posten har udtalt sig om at slå DSB og Banedanmark sammen.
I dag har private aktører såsom Arriva vundet udbud om enkelte strækninger. Når de kontrakter udløber, skal de ikke sendes i udbud på ny, siger Henrik Sass Larsen.
Hele omlægningen skal bunde i en bred politisk aftale, som skal løbe 15 år frem.
- Det er vores skyld som ansvarlige politikere, at vi har troet på, at udbud og privatisering var en vej til at opnå et bedre og mere effektivt system.
- Der er vi nødt til at sige entydigt: Det duer ikke på det her område, siger Sass Larsen til avisen.
Sass Larsen advarer om, at togtrafikken risikerer at "havne i samme suppedas" som PostNord, hvis det nuværende "naturligt offentlige monopol" udfordres yderligere
DF er enig i, at der skal ryddes op i Banedanmark. Men på anden vis.
- Man kunne reducere medarbejderstaben betragteligt og føre Banedanmark ind under Vejdirektoratet. Det kunne blive til en vej- og banestyrelse.
- Der sidder over 2000 mand i Banedanmark, og de sidder der kun for at sætte andre i gang. De har underleverandører på stort set alt, hvad de laver, siger Kim Christiansen.
Mens DF er kritisk, så er der ros til Sass Larsen fra Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper.
- Jeg kan simpelthen ikke huske, at jeg før har været så enig med Henrik Sass Larsen.
- Efter årtiers privatiseringer er det et vanvittigt vigtigt vendepunkt for vores fælles togdrift og infrastruktur, hvis det her holder vand.
- Han kan regne med Enhedslistens stemmer - både nu og efter et valg, siger Skipper i en skriftlig kommentar.