SK ? Der er noget, som med tiden er kommet til at undre lederskribenten. Ikke at det gør noget, men alligevel. Det er de efterhånden mange eksempler på, at der først sker noget i en borgers sag eller problem med et firma eller myndighed, når de går til pressen.
I ugens løb kunne vi i Folketidende berette om Kaj Petersen på Lolland, der i en måned havde haft en telefon fra TDC der ikke virkede ordentligt. Han kunne godt ringe ud, men ingen kunne ringe til ham. Sådan havde det været i en måned og TDC havde ikke fundet tid til at løse problemet.
Men da sagen blev omtalt her i Folketidende, så skete der lige pludselig noget. En servicetekniker fra TDC dukkede op hos Kaj Petersen med den klare besked fra TDCs pressetjeneste: Lav fejlen nu, selvom reparationen tidligere har været prioriteret meget lavere.
Det hjælper altså at gå til presse for at få sin ret eller komme igennem med et krav eller ønske. Vi så det for et par uger siden, hvor en ung kvinde gennem længere tid havde forsøgt at få kontakt med kommunen for at få dem til at rette en fejl i en regning ? men ikke kunne komme igennem. Da Folketidende tog sagen op og henvendte sig kom der langt om længe skred i sagen og fejlen blev rettet.
Vi er som medie naturligvis glade for, at vi kan hjælpe vores læsere. Men hvorfor skal det være sådan? Hvorfor skal folk kæmpe i lang tid for at få deres ret, og når først de går til pressen sker det noget?
Håber myndighederne eller firmaerne på, at de kan slippe for at løse problemerne ved bare at sylte folks henvendelser?
Men det skal vel ikke være sådan, at det er medierne, der skal hjælpe folk med at få løst deres problemer eller få ret i deres sager. Enhver ansvarlig organisation ? privat som offentlig ? må sørge for at behandle alle lige og i overensstemmelse med både gældende lovgivning og egne interne regler.
Desværre ser vi for mange eksempler på det stik modsatte, og der kan skabes det indtryk, at mange myndigheder eller firmaer er ligeglade med deres kunder og har en politik, der hedder: Hvis ikke de gør vrøvl, så går det nok!
Nu fik Kaj Petersen lavet sin telefon, fordi TDCs pressetjeneste ville have stoppet den kritiske omtale af TDC.
Men hvad så med de andre kunder der ikke fik lavet deres telefon den dag, fordi serviceteknikeren blev sendt et andet sted hen for at løse pressetjenestens problem?
Politik
Pressens magt <div><h4>Men det skal vel ikke være sådan, at det er medierne, der skal hjælpe folk med at få løst deres problemer eller få ret i deres sager.</h4></div>
Annonce
Seneste nyt
-
Øv! Lokalt OL-håb misser EM-guld
-
Verdensstjerne kommer til Lolland
-
Vil spolere oprykningsfesten i Esbjerg
-
Åh nej: Masser af regn på vej - frygter skybrud på Sydhavsøerne
-
Stor cykelfest i byen: Lukker flere veje lørdag
-
Undrer sig: Beslutning truffet på dårligt belyst grundlag
-
Tyskland med storsejr i EM-åbning
-
Tiltalt for Meng-drab skrev brutale noveller om bortførsler
Annonce