Annonce
Politik

Pressens magt <div><h4>Men det skal vel ikke være sådan, at det er medierne, der skal hjælpe folk med at få løst deres problemer eller få ret i deres sager.</h4></div>

SK ? Der er noget, som med tiden er kommet til at undre lederskribenten. Ikke at det gør noget, men alligevel. Det er de efterhånden mange eksempler på, at der først sker noget i en borgers sag eller problem med et firma eller myndighed, når de går til pressen.



I ugens løb kunne vi i Folketidende berette om Kaj Petersen på Lolland, der i en måned havde haft en telefon fra TDC der ikke virkede ordentligt. Han kunne godt ringe ud, men ingen kunne ringe til ham. Sådan havde det været i en måned og TDC havde ikke fundet tid til at løse problemet.



Men da sagen blev omtalt her i Folketidende, så skete der lige pludselig noget. En servicetekniker fra TDC dukkede op hos Kaj Petersen med den klare besked fra TDCs pressetjeneste: Lav fejlen nu, selvom reparationen tidligere har været prioriteret meget lavere.



Det hjælper altså at gå til presse for at få sin ret eller komme igennem med et krav eller ønske. Vi så det for et par uger siden, hvor en ung kvinde gennem længere tid havde forsøgt at få kontakt med kommunen for at få dem til at rette en fejl i en regning ? men ikke kunne komme igennem. Da Folketidende tog sagen op og henvendte sig kom der langt om længe skred i sagen og fejlen blev rettet.



Vi er som medie naturligvis glade for, at vi kan hjælpe vores læsere. Men hvorfor skal det være sådan? Hvorfor skal folk kæmpe i lang tid for at få deres ret, og når først de går til pressen sker det noget?



Håber myndighederne eller firmaerne på, at de kan slippe for at løse problemerne ved bare at sylte folks henvendelser?



Men det skal vel ikke være sådan, at det er medierne, der skal hjælpe folk med at få løst deres problemer eller få ret i deres sager. Enhver ansvarlig organisation ? privat som offentlig ? må sørge for at behandle alle lige og i overensstemmelse med både gældende lovgivning og egne interne regler.



Desværre ser vi for mange eksempler på det stik modsatte, og der kan skabes det indtryk, at mange myndigheder eller firmaer er ligeglade med deres kunder og har en politik, der hedder: Hvis ikke de gør vrøvl, så går det nok!



Nu fik Kaj Petersen lavet sin telefon, fordi TDCs pressetjeneste ville have stoppet den kritiske omtale af TDC.



Men hvad så med de andre kunder der ikke fik lavet deres telefon den dag, fordi serviceteknikeren blev sendt et andet sted hen for at løse pressetjenestens problem?




Annonce
Politik

Lokal S-formand stemte på andet parti: - Jeg er i politisk identitetskrise

Politik

Forsvarsminister: Danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage i krisesituation

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Simon fik varmen i toget - nu skylder han DSB 400.000 kroner

Erhverv

Medie: Calle-firmaer har snydt for flere millioner

Guldborgsund

Begejstrede anmeldere: Masser af stjerner til revyen

112

Voldtægtsanklaget rumænsk mand har ingen forklaring på DNA-spor

112

18-årig gik amok: Trampede på hund

Sport

TSØ-spiller er tvunget til karrierestop

112

Kørt på sygehuset efter trafikuheld

Guldborgsund

Blev fundet ved børnehave: Vild bæver er nu tilbage på Sydhavsøerne

112

Bøderegn: Næsten hver anden kørte for stærkt

112

Medie: Illegale håndværkere skyld i Novo-brand

Femern

Kæmpe tunnelelement indviet af kongen: Se dronevideo

Royalt besøg

Se video: Her kommer kongen til Lolland

Politik

Lokal S-formand stemte på andet parti: - Jeg er i politisk identitetskrise

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Vejret

Det seneste år er det vådeste i dansk vejrhistorie

Annonce
Annonce
Sundhed

Ingen andre gør det: Nu kan din idé ændre sygehusene

Liveblog

Iført hjelm og vest indviede kongen tunnelelement

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Lolland

Heidi slår dørene op til ny butik

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld