Der skal skabes langt klarere rammer for ministres brug af sociale medier.
Det konkluderer Dybvad-udvalget.
Udvalget er nedsat af fagforeningen Djøf. I spidsen for det står den rutinerede tidligere departementschef Karsten Dybvad.
Udvalget undersøger i en ny rapport samspillet mellem politikere, embedsmænd og medier.
Her skriver udvalget, at embedsmænd i stigende grad bruges til "politisk virksomhed i bred forstand". Det gælder til personlig profilering og branding af deres minister.
Der er en række fordele ved ministrenes brug af sociale medier, understreger udvalget.
Eksempelvis kan ministeren kommunikere direkte og lynhurtigt med befolkningen.
- Udvalget anser det dog i lyset af sociale mediers fremtrædende rolle i politik for vigtigt, at de anførte spørgsmål og gråzoner afklares, hedder det.
Dybvad-udvalget henviser - uden at nævne navn - til en sag om tidligere klimaminister og nuværende minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik Dan Jørgensen (S). En sag, som også Folketingets Ombudsmand omtalte i november sidste år.
Ministeriets embedsværk havde i en periode på tre år udarbejdet over 1000 udkast til opslag på ministerens private profiler. Han havde også blokeret en bruger.
Udvalget påpeger, at der skal kunne skelnes klart mellem profiler anført af et ministerium og profiler anført af politikeren som privatperson.
Der skal desuden være klare rammer for embedsværkets bistand i forbindelse med opslag på de private profiler.
Derudover bør ministrenes private profiler ikke anvendes som primær kanal til for eksempel lancering af officielle nyheder på den pågældende ministers ressortområde.
Til sidst noterer udvalget sig, at der skal sikres klare rammer for, hvornår en minister kan blokere brugere.
- Udvalget finder i den forbindelse, at ministre, som anvender private profiler til opslag vedrørende funktionen som minister, som det helt klare udgangspunkt bør undlade at blokere, skriver udvalget.
Dybvad-udvalget bemærker dog også, at der er et arbejde i gang i både Statsministeriet og Justitsministeriet om netop embedsværkets involvering i politikernes sociale medier.
/ritzau/