Socialdemokraterne kritiserer et studie, der viser, at en betalingsring vil ramme de lavtlønnede hårdest.
Den socialdemokratiske trafikordfører Magnus Heunicke tror ikke på, at en betalingsring om København vil ramme de lavtlønnede hårdere på pengepungen end de højtlønnede.
- Vi vil kombinere betalingsringen med et billigere og bedre alternativ i den kollektive trafik, og det er noget, som især de lavtlønnede vil kunne mærke, siger han til Ritzau.
Ifølge et studie, som adjunkt ved DTU Transport Ismir Mulalic har lavet sammen med SFI og forskere fra Frankrig og Cypern, vil en betalingsring betyde, at relativt fattigere familier kommer til at betale mere end de rigere familier.
Den økonomiske skævhed opstår, fordi de lavtlønnede familier typisk bosætter sig uden for København på grund af de høje boligpriser i den centrale del af hovedstadsområdet. Samtidig påpeger Ismir Mulalic, at den kollektive trafik ikke altid er hyppig og tæt nok på borgerne i forstadsområderne til, at den udgør et reelt alternativ til bilen.
Men der er to ting, som Ismir Mulalic ikke tager højde for, mener Magnus Heunicke.
- For det første gør vi den kollektive trafik både bedre og billigere, og det er fortrinsvis de lavtlønnede, der benytter den kollektive trafik. For det andet, så ved vi, at de, der kører i bil ind til København typisk er mænd, der betaler topskat, siger Magnus Heunicke.
Han mener desuden, at de lavtlønnede vil kunne opnå økonomisk fordel, hvis trafikken på indfaldsvejene bliver lettet.
- De lavtlønnede er typisk timelønnede og kan derfor se det på deres lønseddel hver måned, hvis de kan spare et kvarter hver vej og i stedet give en halv time mere på arbejdet hver dag, siger Magnus Heunicke.
/ritzau/