Når de lokale folketingskandidater forsøger at hverve vælgere, sker det for de flestes vedkommende også ved hjælp af de sociale medier.
Sociale medier som Twitter og især Facebook er blevet et must i valgkampen. Ikke kun for de kendte folketingsmedlemmer, men også for de lokale kandidater, der lige nu kæmper om vælgernes stemmer.
En rundspørge blandt folketingskandidaterne i både Lollandskredsen og Guldborgsundkredsen viser nemlig, at langt de fleste bruger de sociale medier som et redskab til at nå ud til en bredere vælgerskare.
- Det er det perfekte sted at gå i dialog, og så er det der, en stor del af min målgruppe befinder sig, lyder det fra Linda Kristiansen fra Det Radikale Venstre. Og Flemming Stenild fra SF er enig:
- Jeg tror, at jeg på den måde kommer i kontakt med mennesker, der får mange informationer på nettet. Desuden kan jeg nok også holde allerede interesserede mere engagerede. Endelig er der jo mulighed for selv at sætte dagsordenen fra dag til dag.
Især Henrik Brodersen fra Dansk Folkeparti og Lisbeth Rask Nielsen fra kristendemokraterne er dog mere skeptiske og planlægger at bruge deres tid anderledes.
- Jeg er ikke så teknisk anlagt, og valgkampen vil primært blive ført gennem valgmøder og indlæg i aviser samt på TV2 Østs blog, lyder det fra Lisbeth Rask Nielsen.