Annonce
Politik

Tillidsmand: Trætte ministerchauffører skal råbe op

Flere ministerchauffører fortæller, at de kører mere end det tilladte og forsvarlige. En rapport konstaterede allerede i 2004 risikoen ved udbrændte chauffører. Arkivfoto. Foto: Polfoto/Jens Dresling

Hvis ministerchauffører føler sig presset til at køre for meget, må de sige til, siger tillidsmanden.

Flere ministerchauffører fortæller anonymt til Ritzau, at de i perioder kører mere, end hvad hviletidsbestemmelserne og de selv finder forsvarligt.

Men det er ikke et billede, deres tillidsmand umiddelbart kan genkende:

- Det er ikke noget, jeg hører om. Jeg beder folk komme med de problemer, de har. Så hvis folk føler sig presset, vil jeg opfordre dem til at komme til mig, så vi kan få gjort noget ved det, siger Keld Strøbæk.

Allerede i 2004 konstaterede en rapport fra Finansministeriet ellers, at der i de fleste ministerier var problemer med at overholde hviletidsreglerne.

- Det er en væsentlig risiko for sikkerheden for såvel minister som chauffør samt for de potentielt involverede i færdselsuheld, lød det i rapporten.

Normalt skal der være minimum 11 timer mellem fyraften og mødetid. Men ministerchaufførernes hviletid kan ifølge en aftale fra 1981 nedsættes til otte timer - og endda længere ned "i ganske særlige tilfælde".

Men ifølge flere chauffører sker det oftere end i særlige tilfælde. Arbejdstilsynet har ellers godkendt aftalen på betingelse af, at der "så vidt muligt" ikke sker nedsættelse af hviletiden i flere døgn i træk.

Keld Strøbæk fortæller, at han gennem årene kun har fået få henvendelser fra kolleger, der har følt sig presset.

- Man skal gøre arbejdsgiver opmærksom på det, og så er det vigtigt, at arbejdsgiverne tager det alvorligt. Det skal vi nok hjælpe med, hvis man oplever, at ministeriet ikke er til at hugge og stikke i, siger han.

Til gengæld bekræfter tillidsmanden, at der har været et øget pres siden regeringsdannelsen i november, hvor ministerholdet blev udvidet med fem. Det har trukket på chaufførernes afløserkorps.

- Når der pludselig kommer flere ministre, skal vi også have tingene til at falde på plads. Det arbejder vi hårdt på, så inden for de næste par måneder går jeg ud fra, at alt er oppe og køre igen, siger Keld Strøbæk.

I forhold til rapporten fra 2004 vurderer tillidsmanden, at der "er sket meget siden".

  • Ministerbiler
    Flere ministerchauffører fortæller, at de kører mere end det tilladte og forsvarlige. En rapport konstaterede allerede i 2004 risikoen ved udbrændte chauffører. Arkivfoto. Foto: Polfoto/Jens Dresling
Annonce
Politik

Lokal S-formand stemte på andet parti: - Jeg er i politisk identitetskrise

Politik

Forsvarsminister: Danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage i krisesituation

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Simon fik varmen i toget - nu skylder han DSB 400.000 kroner

Erhverv

Medie: Calle-firmaer har snydt for flere millioner

Sport

TSØ-spiller er tvunget til karrierestop

112

Voldtægtsanklaget rumænsk mand har ingen forklaring på DNA-spor

112

18-årig gik amok: Trampede på hund

Guldborgsund

Blev fundet ved børnehave: Vild bæver er nu tilbage på Sydhavsøerne

112

Kørt på sygehuset efter trafikuheld

112

Bøderegn: Næsten hver anden kørte for stærkt

112

Medie: Illegale håndværkere skyld i Novo-brand

Femern

Kæmpe tunnelelement indviet af kongen: Se dronevideo

Royalt besøg

Se video: Her kommer kongen til Lolland

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Politik

Lokal S-formand stemte på andet parti: - Jeg er i politisk identitetskrise

Vejret

Det seneste år er det vådeste i dansk vejrhistorie

Liveblog

Iført hjelm og vest indviede kongen tunnelelement

Annonce
Annonce
Sundhed

Ingen andre gør det: Nu kan din idé ændre sygehusene

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Lolland

Heidi slår dørene op til ny butik

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld