Annonce
Skinner og veje

Endelig beslutning: Broklap er reddet

Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

OPDATERET 20.43: Forligskredsen bag Femern Bælt-projektet har slået endegylidgt fast: Kong Frederik IX's Bros broklap skal fortsat kunne åbne.

Så skulle alle spekulationer om fremtiden for Kong Frederik IX's Bro, der forbinder Lolland og Falster over Guldborgsund ved Nykøbing, været endeligt afsluttet.

Et bredt flertal i forligskredsen bag den faste Femern Bælt-forbindelse er på et møde onsdag aften blevet enige om, at broen fortsat skal have en klap, der kan åbnes for trafikken til vands - ligesom det hele tiden har stået i anlægsloven bag Femern Bælt-projektet.

Det var et ønske fra Sund & Bælt og Banedanmark om, af hensyn til togtrafikken til og fra Femern-tunnellen, at gøre broen til en fast bro uden mulighed for at åbne for sejlbåde og andre skibe, som førte til længere tids debat og forhandlinger frem og tilbage.

Men nu har politikerne på Christiansborg altså trukket en streg i sandet - broklappen bliver, hvor den er og fortsætter med det, den er bygget til: At åbne for skibstrafikken.

En beslutning, som vækker stor tilfredshed hos det lokale folketingsmedlem Lennart Damsbo-Andersen (S), der deltog i aftenens møde.

- Det er meget glædeligt, og jeg synes, det har været en fantastisk proces, hvor alle sten er blevet vendt. Det var tydeligt, at det foretræde, som kommunen og sejlerne havde for transportudvalget i går kun havde bestyrket ordførene i, at det er den rigtige beslutning at bevare klapbroen, siger Lennart Damsbo-Andersen.

Folketidende har modtaget et udsnit af aftaleteksten, og her står blandt andet, at "parterne noterer sig, at det er vigtigt for turismeerhvervet og og fritidslivet i Guldborgsund Kommune, at der fortsat sikres mulighed for gennemsejling af Guldborgsund og gennem broerne ved Nykøbing Falster".

Det fremgår dog også af teksten, at der ikke er planlagt særlig støjafskærmning på klapbroen "idet alle støjkrav er overholdt", hedder det.

Parterne har dog bedt Banedanmark om at undersøge mulighederne og omkostningerne ved at etablere støjskærme på klapbroen.

Af hensyn til den fremtidige togtrafik er det dog besluttet, at broen holdes lukket fra 15. september til 1. april, og at antallet af daglige åbninger reduceres mest muligt, hedder det videre i aftaleteksten.

Parterne har bedt Banedanmark om at fastlægge åbningsmønstret, så broen åbner fire gange i døgnet, hvilket ifølge Lennart Damsbo-Andersen på jævnt dansk vil sige, at togenes køreplaner skal indrettes efter fire broåbninger i døgnet.

  • Foto: Anders Knudsen, arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Overraskende drejning i babydrabssagen: Er bange for faderen

Lolland

Slog togfører flere gange i ansigtet og ragede på kvinde

Renovation

Gem dem til genbrug: Kan hjælpe børn og unge

Indland

87 procent stemte ja til offentlig overenskomst

Guldborgsund

Nu skyder teltene op: Dølle-formand frygter én ting

Lolland

Kurt standsede bilen og skyndte sig ud: - Hernede går vi meget op i storken

Guldborgsund

Stor interesse for over 250 år gammel bygning

Vejr

En uge med blandet vejr: Forårsvarmen holder sig væk

Lolland

Tre års kamp for en købmandsbutik: Nu mangler de kun én afgørende brik

Erhverv

Forbud mod snus og nikotinposer på jobbet breder sig og giver dilemmaer

Guldborgsund

Blodrøde tal: Stort millionunderskud hos lokale spisesteder

Sport

Ærlig keeper efter drop: - Det er bare piv elendigt

112

Her er forældrenes forklaring om den skæbnesvangre dag i babydrabssagen

Sport

Ny stor lussing til forsvarsløse Bjørne

Sport

Dommerfejl irriterer Rune efter nederlag

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Vågen sommerfugleekspert forhindrede forurening

Femern

Stort skridt: Nu er den under vand

Indland

Hjemsendt forsvarschef truer med søgsmål mod ministerium

Indland

OK køber halvdelen af kriseramte Coop: Det kommer det til at betyde

Guldborgsund

Efter flere års venten: Nu sker der noget med havnefronten

Lolland

Vil du eje “Smålandshavet”? Nu er den sat til salg

Guldborgsund

Voldsomme skader: Så mange millioner skal kommunen betale