Annonce
Skinner og veje

Sejlere om nej til klap-bro: "Som en tyv om natten"

Foto: Anders Knudsen/arkivfoto

Så sent som 9. december fik talsmand for lokale sejlere et svar fra ministerium, som gav ham tro på, at broklap i Frederik IX's Bro ikke lukkes i.

"For SIG, Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune, kommer meddelelsen fra Sund & Bælt om lukning af Guldborgsund som en tyv om natten".

Sådan indleder Palle Tørnqvist, talsmand for arbejdsgruppen for de lokale sejlklubber i Guldborgsund Kommune, en mail til Folketidende efter, at Guldborgsund Kommune 19. december kunne fortælle, at man havde fået besked om, at Sund & Bælt har besluttet at ændre det oprindelige koncept for Kong Frederik IX's Bro mellem Lolland og Falster ved Nykøbing fra en klapbro til en fast bro, hvor skibe og både, der rager mere end fire meter op over vandlinjen, ikke kan passere.

Beslutningen er ganske vist ikke endegyldig, da det vil kræve en lovændring af politikerne på Christiansborg, men den giver dog en indikation af, hvad vej pilen nu peger.

Den evige lukning af broklappen skal i givet fald ske i forbindelse med udbygningen af jernbanen til og fra den forventede kommende Femern Bælt-forbindelse.

Men Palle Tørnqvist fra SIG undrer sig noget over Sund & Bælts fremgangsmåde i sagen.

- Har Sund & Bælt overhovedet politisk dækning for at ændre konceptet for de danske landanlæg kort tid før, at anlæggene forventes i udbud?

- Som talsmand for sejlklubberne undrer det mig, at Sund & Bælt således kan true kommune og sejlere tilsyneladende ukoordineret med den politiske ledelse i Transport- og Boligministeriet, skriver Palle Tørnqvist med henvisning til et brev, han fik fra ministeriet blot 10 dage før, udmeldingen fra Sund & Bælt blev kendt i offentligheden.

I brevet fra Transport- og Boligministeriet, som er et svar på en tidligere henvendelse fra Palle Tørnqvist, skriver chefkonsulent Carsten Vædele Madsen blandt andet:

"Der er endnu ikke taget stilling til, hvornår anlægsarbejdet på strækningen mellem Nykøbing Falster og syd for Holeby skal påbegyndes.
Der er ikke aktuelt planer om at fremsætte forslag til lov om ændringer af anlægs- og driftsloven for Femern Bælt-forbindelsen og de danske landanlæg."

Og det er det svar, Palle Tørnqvist mener ikke hænger sammen med udmeldingen fra Sund & Bælt få dage senere.

- Men lad nu julefreden sænke sig over vandene i nogle dage. Vi vender tilbage i det nye år. Der bliver kamp til stregen fra os i “Vandkantsdanmark”, godt hjulpet af Dansk Sejlunion og Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, slutter Palle Tørnqvist sin mail til Folketidende.

  • Foto: Anders Knudsen/arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Falster

- Det er både utidigt og umodent at bringe det op

Dølle

Drugging-mistanke på Dølle: "Ulykkeligt og utrygt"

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

Lolland

Klar med gigantisk findeløn: - Una er som et familiemedlem

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

112

Frækt jakke-tyveri i Nakskov

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Sport

Gerts vanvittige projekt: - Jeg var helt ristet og forvirret

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Annonce
Annonce
112

Vold i Nakskov: Blev slået flere gange i ansigtet

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

Nykøbing

Nedslående besked fra legendarisk værtshus

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb