Annonce
Udland

Efterforskere: Forulykket godstog kørte for stærkt

Godstoget med råolie, der lørdag kørte af sporet og eksploderede i en mindre by i Quebec-provinsen i Canada og kostede mindst 13 personer livet, var i meget høj fart lige inden det, uden nogen personer i førerhuset, blev afsporet.

Det fortæller efterforskere af ulykken tirsdag, ifølge nyhedsbureauet Reuters.

- Toget kørte af sporet omkring klokken 01.14 lokal tid, og selvom vi ikke kan angive den præcise hastighed på dette tidspunkt, kørte toget langt over dets godkendte hastighed, siger Donald Ross, en efterforsker fra Canadas Trafiksikkerhedsråd.

Mindst 13 personer har mistet livet, men man frygter, at dette tal vil stige, da mange fortsat er savnet.

Ulykken fandt sted lørdag i den lille by Lac-Mégantic, og i over et døgn kæmpede brandvæsnet med at få slukket flammerne efter eksplosionen, som har udslettet flere bygninger i centrum af den canadiske by. Ilden kunne ses op mod 50 kilometer væk.

Årsag til ulykken er endnu ukendt. Olietoget var en halv time før midnat canadisk tid stoppet cirka syv kilometer uden for byen i forbindelse med et vagtskifte.

Af ukendte årsager begyndte toget at rulle nedad mod byen, hvor det i meget høj fart blev afsporet - og bagefter eksploderede. På det tidspunkt var lokomotivet førerløst.

Det amerikanske jernbaneselskab peger tirsdag på en gruppe brandfolk - der var blevet kaldt til stedet for at slukke en mindre brand i en af togets fem lokomotiver - for at forårsage ulykken.

Formanden for Montreal, Maine & Atlantic Railway (MMA), Ed Burkhardt, siger nemlig, at brandmændene kom til at løsne togets bremser under slukningen.

- Nantes' brandfolk dukkede op og slukkede ilden med en brandslukker. For at gøre det slukkede de også det første lokomotivs motor. Det er, hvad der førte til ulykken, siger Burkhardt til avisen La Presse.

Burkhardt forklarer, at togets bremser bliver opretholdt af lokomotivet og bliver frakoblet, når det lukkes ned, hvilket så har fået det førerløse tog til at begynde at rulle ned ad bakken mod Lac-Megantic.

Nantes brandchef, Patrick Lambert, afviser Burkhardt beskyldninger og siger, at de 12 brandmænd alle fulgte de korrekte procedurer.

Det forulykkede lokomotiv blev undersøgt dagen før katastrofen, og her blev der ikke fundet nogen tekniske fejl i maskineriet. Man havde også undersøgt bremserne og ikke fundet noget forkert, fortæller Transport Canada tirsdag.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
112

Uro i havnebyen: Ildebefindende fører til hash-fund

112

Tævede løs med glasflasker og spark i hovedet: Nu er teenagere dømt

Guldborgsund

Morten gik imod sit hjerte: - Det er jo menneskerne, der gør det svært

Indland

Brand udbrudt i Novo Nordisk i Bagsværd

Lokal nyt

Simon fik varmen i toget - nu skylder han DSB 400.000 kroner

Erhverv

Medie: Calle-firmaer har snydt for flere millioner

112

18-årig gik amok: Trampede på hund

Sport

TSØ-spiller er tvunget til karrierestop

Guldborgsund

Begejstrede anmeldere: Masser af stjerner til revyen

112

Voldtægtsanklaget rumænsk mand har ingen forklaring på DNA-spor

112

Medie: Illegale håndværkere skyld i Novo-brand

Guldborgsund

Blev fundet ved børnehave: Vild bæver er nu tilbage på Sydhavsøerne

112

Kørt på sygehuset efter trafikuheld

112

Bøderegn: Næsten hver anden kørte for stærkt

Femern

Kæmpe tunnelelement indviet af kongen: Se dronevideo

Annonce
Annonce
Politik

Lokal S-formand stemte på andet parti: - Jeg er i politisk identitetskrise

Royalt besøg

Se video: Her kommer kongen til Lolland

Vejret

Det seneste år er det vådeste i dansk vejrhistorie

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Sundhed

Ingen andre gør det: Nu kan din idé ændre sygehusene

Liveblog

Iført hjelm og vest indviede kongen tunnelelement

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer