Seychellerne afviser at retsforfølge de pirater, som er tilbageholdt på Absalon. Danmark kan hænge på dem.
Danmark risikerer at måtte løslade de 25 pirater, der sidder tilbageholdt på krigsskibet Absalon, hvis ikke Kenya vil retsforfølge dem.
Sådan lyder vurderingen fra dr.jur. Birgit Feldtmann fra Syddansk Universitet, efter at østaten Seychellerne har takket nej til at modtage piraterne.
Enten skal de nemlig retsforfølges i Kenya, hvis Danmarks får held med at lave en aftale med det afrikanske land, eller også må de sættes i land på stranden i Somalia.
- Det skal ikke nødvendigvis være Kenya, men der er bare ikke andre lande som også tidligere har tilbudt Danmark at tage imod formodede pirater. Der er nok kun Kenya, som der er tilbage, siger Birgit Feldtmann og fortsætter:
- Men det er de to muligheder: Enten overdrager man dem til et andet land, som kan og vil gennemføre en straffesag, eller også ender det formentlig med, at man løslader piraterne. Det har vi jo før set mange gange.
Seychellerne har foreløbig henvist både til jura samt til at 14 procent af alle indsatte i Seychellernes i dag er somaliske pirater.
Piraterne har siddet på Absalon siden 7. januar, da frømænd fra skibet bordede piratmoderskibet Tahiri og samtidig befriede 14 iranske og pakistanske gidsler.
Siden har Danmark arbejdet på højtryk for at få en aftale i stand med østaten, fordi Absalon tirsdag skal i havn i hovedstaden Victoria for at skifte besætning.
Selv om besætningen kommer fra Pakistan og Iran, så kan de mistænkte pirater dog ikke blive udleveret hertil, da Danmark ikke udleverer personer til retsforfølgelse i de to lande.
I forvejen er Danmark under pres for at finde en løsning, efter at både danske og udenlandske jurister tidligere har kritiseret, at der ofte går alt for lang tid, før de formodede pirater bliver stillet for en dommer.
- Det er jo et af de spørgsmål som har været omdiskuteret. Kan man overhovedet sejle rundt med dem, uden at de bliver stillet for en dommer? Tidligere har vi jo set, at de var op til 40 dage om bord på de danske flådefartøjer, siger Birgit Feldtmann.
/ritzau/