EU beder torsdag verdenshandelsorganisationen WTO om at nedsætte et panel, der skal afgøre lovligheden af Ruslands særlige genbrugsafgifter på importerede biler.
EU's handelskommissær, Karel De Gucht, beklager i en pressemeddelelse, at det foreløbig ikke er lykkedes at finde en løsning i mindelighed.
- Vi har forsøgt alle tænkelige veje for at finde en gensidigt acceptabel løsning med Rusland.
- Eftersom afgiften bliver ved med alvorligt at hæmme eksporten fra en sektor, der er afgørende for europæisk økonomi, ser vi ingen anden udvej end at bede om en afgørelse i WTO for at sikre, at Rusland lever op til sine internationale forpligtelser, siger De Gucht.
Det er kun godt et år siden, Rusland blev optaget i WTO. Ifølge EU har russerne brudt reglerne stort set fra begyndelsen.
Allerede få dage efter optagelsen i september sidste år indførte Rusland ifølge EU en særlig genbrugsafgift på biler. Undtagen på dem, der er fremstillet i Rusland og i Kasakhstan og Hviderusland, der er i toldunion med Rusland.
Afgiften giver ifølge EU's beregninger Rusland omkring 9,7 milliarder kroner ekstra i statskassen hvert år - alene fra eksportører i de 28 EU-lande.
Den særlige afgift gælder alle køretøjer fra personbiler til tunge specialkøretøjer, og svinger voldsomt, blandt andet afhængig af bilens størrelse og alder.
For personbiler er det mellem 3000 og 128.000 kroner i afgift per bil. Mens visse specialkøretøjer til brug i mineindustrien ifølge EU pålægges en afgift på over en million kroner.
EU varslede i juli i år, at man ville indbringe sagen for WTO. Efterfølgende konsultationer mellem EU og Rusland har ikke ændret på en russiske afgift.
EU-Kommissionen understreger, at man generelt er tilhænger af tiltag til støtte for miljøet.
Men at der ikke synes at være miljøhensyn bag den russiske genbrugsafgift, som ifølge EU alene har til formål at diskriminere importerede biler til fordel for biler fremstillet i Rusland.
EU eksporterer hvert år biler til Rusland for en samlet værdi af 75 milliarder kroner.
/ritzau/