Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har 1,2 milliarder kroner med i pengepungen, når han onsdag rejser til Tyskland for at deltage i verdens største jernbanemesse, Innotrans.
Pengene har han fået bevilget fra en aftale, som regeringen indgik med Enhedslisten og Dansk Folkeparti den 12. juni for at "investere i nyt togmateriel til el-drift".
Indkøbssedlen lyder på 15 el-tog.
Men ministeren regner kraftigt med at have alle millionerne med hjem til Danmark igen, når messen er slut.
- Jeg skal i første omgang bare derned for at sondere terrænet, men man er vel en drengerøv, så jeg glæder mig, siger han til Ritzau.
Det er regeringens mål, at jernbanedriften i Danmark, der i dag primært baserer sig på brugen af fossile brændstoffer, i fremtiden skal skiftes ud med el-tog.
I første omgang på strækningen til Esbjerg i 2015 og derefter på den nye bane mellem København og Ringsted i 2018. Til slut skal der også indsættes el-tog på strækningen mellem Ringsted og Rødby i forbindelse med Femern-projektet.
- Eltog er en kæmpe stor miljøforbedring, og så har de fleste andre lande også eltog, så markedet er simpelthen meget større og bedre, siger Henrik Dam Kristensen.
Sidste gang Danmark var på tog-shopping, endte det i en sand skandale med IC4-togene, der først kom på skinnerne flere år efter planen.
For ikke at gentage fejltagelsen vil man kun købe el-tog, der allerede har været i drift i andre lande - med succes.
- Når vi fremover skal købe tog, skal de være velafprøvede, så vi ved, at de vil fungere fra start og ikke har alle mulige børnesygdomme med, siger ministeren.
I første omgang vil man prøve to eller tre forskellige el-tog af i Danmark, før man udvælger det bedste. Med tiden er det målsætningen, at de 15 el-togsæt skal blive til mange flere.
/ritzau/