Askeskyen fra islandsk vulkan var som sandblæsning af fly og kunne ødelægge motorer, siger forskere.
Askeskyen fra den islandske vulkan Eyjafjallajökull for et år siden var i særdeleshed farlig for flytrafikken, og myndighederne handlede rigtigt, da de gennemførte de største lukninger af luftrum siden Anden Verdenskrig.
Det fastslår lederen af et dansk-islandsk forskerteam, som har gennemgået forløbet.
- Luftfartsmyndighederne fløj virkelig i blinde. De kunne ikke vide det, men de traf heldigvis den rigtige beslutning, siger Susan Stipp, som er professor ved Københavns Universitets Nano-Science Center.
- Askepartikler var små, og de blev spredt højt og langt væk. De var skarpe, og de udgjorde en fare mod flyenes vinduer. Det var som en sandblæsning af flyene. Og de kunne forårsage motorfejl i flyene, tilføjer Stipp.
Forskerne fra Københavns Universitet og Islands Universitet har undersøgt partikler indsamlet fra askeskyen, og de fastslår, at de kunne smelte inde i flymotorer og tilstoppe motorernes kølingskanaler.
I rapporten bliver det understreget, at forskerne i en ny lignende situation vil kunne give myndighederne vigtige informationer om farerne for flytrafikken.
- Inden for 24 timer kan vi give myndighederne de oplysninger, som er nødvendige for en bedre vurdering af partiklernes spredning og om risikoen for flytrafikken, siger Stipp.
Vulkanasken fra Eyjafjalljökull var særlig problematisk, fordi vulkanudbruddet skete under en gletsjer og brød op gennem 300 meter is.
De lukkede europæiske luftrum, som førte til aflysninger af over 100.000 flyvninger og berørte over 10 millioner rejsende, blev heftigt diskuteret og mange udtrykte skepsis og kritiserede luftfartsmyndighederne for at overreagere.
/ritzau/AFP