NYKØBING: da Cyrill Ivan Jensen døde tilbage i 1987 efterlod han sig en meget stor samling af egne værker. Værker der aldrig havde været udstillet.
Hans sønner Peter og Anders Bondo har besluttet at udstille farens værker. For første og eneste gang vil de vise 99 billeder og tekster af "Cylle" (der i år ville være fyldt 99) i udstillingen "Cyriositeter".
Værkerne udstilles i Rådhusstræde 8 i Nykøbing, den tidligere Solar Bygning, som nu er købt af menighedsrådet i Nykøbing.
Værkerne udstilles i tre dage i Nykøbing, efterfølgende vil udstillingen flyttes til Biblioteket i Nørre Alslev, Marinastationen i Gedser samt på Biblioteket i Stubbekøbing.
Der er fernisering på udstillingen fredag 25. november klokken 15. Ved ferniseringen spiller B Blues Band klokken 16 og udstillingen er åben indtil klokken 20.
Lørdag 26. og søndag 27. november er der åbent fra klokken 11-15.
Om Cyrill Ivan Jensen skriver cand. mag. i dansk litteratur og kunsthistorie Allan Axelsen blandt andet:
"I 1930’erne gik unge Cylle (Cyrill Ivan Jensen, 1923-87) rundt i Ønslev og Nykøbing Falsters gader med en skjult kunstner i maven. I 1940’erne tog han ”realen med” og sugede til sig af tidsånden – de kulturelle og samfundsmæssige omvæltninger, der herskede i efterkrigstiden. Han var udadvendt, initiativrig og kreativ på mange områder. Men, at han også var en kunstner med fingeren på den kunstneriske puls, var der ikke mange, der kendte til. Cylles to, nu ældre (for ikke at sige gamle), sønner kontaktede mig, fordi de ville vise mig nogle billeder, som faderen havde efterladt sig efter sin død i 1987 - kun 63 år gammel. Det viste sig at være en utrolig kunstsamling på flere hundrede værker med et meget eksperimenterende formsprog i samtidens ellers meget provinsielle og traditionelle kunstliv på Falster. Værker, der aldrig har været udstillet, - skabt når mørket sænkede sig efter dagens arbejde. Gemt væk i skabe og skuffer sammen med sine digte og sin lejlighedspoesi til borgerskabet og godtfolk. I så meget selvskjul, at værkerne blev underskrevet først under pseudonymet Cybon, og senere under pseudonymet Cyr. Med en sådan produktion skulle man tro, at han har haft en tæt kontakt til datidens kunstnermiljø på Sydhavsøerne. Eller i det mindste at han er født og opvokset i hjem med kunstkataloger, terpentindunstende atelierstaffelier og hyppige besøg på kunstmuseer og moderne gallerier. Men det benægter de gamle sønner!"