Frem til 30. juni kan husejere i Lolland Kommune få gratis rådgivning om udskiftning af deres gamle varemekilde til en varmepunpe.
LOLLAND Var du ikke blandt de heldige, der fik del af pengene i Bygningspuljens første omgang, der havde deadline først i april, så fortvivl ikke. For der findes andre måder at få råd til at få installeret en tidssvarende og mere grøn varmekilde i dit hjem. Eksempelvis er håndværkerfradraget i år dobbelt så højt som sidste år, gør projektkonsulent Tommy Olsen opmærksom på.
Det og meget mere kan husejere få information om ved at tage imod den gratis rådgivning, som REEL, REn Energi Lolland, tilbyder frem til og med 30. juni.
- Lolland Kommune arbejder på at udfase oliefyr og få dem udskiftet med varmepumper. Vi producerer jo så meget grøn strøm lokalt her på Lolland, så det giver god mening at få installeret flere varmepumper, forklarer Tommy Olsen, der er ansat ved den grønne organisation Gate 21, en af partnerne i REEL. De andre partnere er Hofor og Andel og, naturligvis, Lolland Kommune.
Råd over telefonen
Alle, som ejer et helårshus i Lolland Kommune, kan gøre brug af den gratis rådgivning, som foregår over telefonen. Eventuelt også gennem telefonens kamera, hvis det er nødvendigt.
Selve rådgivning foretages af Energitjenesten, der har stor erfaring med den type rådgivning omkring grøn omstilling.
- Rådgivningen tilpasses den enkelte og handler om, hvordan den enkelte husejer får den bedste løsning. Hvor længe skal man vente, hvordan får man mest muligt ud af de enkelte støttemuligheder, forklarer Tommy Olsen og fortsætter:
- Rådgiveren kan også henvise videre til banken og fortælle, om det bedst vil kunne betale sig at købe eller lease en varmepumpe, og guide til valg af håndværker.
REEL har foreløbig afsat midler til 150 rådgivninger i Lolland Kommune i perioden frem til 30. juni.
Tirsdag er telefontid
For at kunne modtage den gratis rådgivning skal du eje et helårshus, der ligger uden for fjernvarmeområderne.
Energitjenesten kan kontaktes på telefon 61 31 51 90 på tirsdage mellem klokken 10 og 12.
Ringer du uden for det tidspunkt, kan du lægge en besked og du vil blive ringet op inden for to hverdage.
Du kan også sende en mail til Energitjenesten på callcenter@energitjenesten.dk