cookie-og-privatlivspolitik
Mennesker over hele verden fik mulighed for blandt andet at se Premier League på Sky Sports samt flere end 300 andre tv-kanaler. Det kostede bare 35 euro per måned. Men sælgerne havde ikke rettighederne, siger Bagmandspolitiet, der har rejst straffesag mod to forhandlere i et netværk. (Arkivfoto)
Mennesker over hele verden fik mulighed for blandt andet at se Premier League på Sky Sports samt flere end 300 andre tv-kanaler. Det kostede bare 35 euro per måned. Men sælgerne havde ikke rettighederne, siger Bagmandspolitiet, der har rejst straffesag mod to forhandlere i et netværk. (Arkivfoto)
Foto: Michael Regan/Reuters

112

Sælger af pirat-tv risikerer at miste 2,3 millioner i straffesag

Bagmandspolitiet kræver fængsel til 64-årig mand, der hævdes at have samarbejdet med netværk i Sydspanien.




23. november 2020 kl. 13:05 Af Ritzau

Annonce

"Firmaet er lukket ned. Alle blev taget med bukserne nede."

Sådan lød beskeden fra en forretningsmand, da myndigheder i flere lande i maj 2018 var gået i aktion mod et netværk, som leverede meget billigt tv fra Skandinavien og England til kunder spredt over hele verden.

Meddelelsen er fundet på forretningsmandens telefon af politiet, og nu skal Retten i Roskilde afgøre, om manden gjorde sig skyldig i grov krænkelse af ophavsretten.

I den tiltale, som Bagmandspolitiet har rejst, er der både krav om fængsel og om konfiskation af 2,3 millioner kroner.

Beløbet svarer til den omsætning, som manden ifølge anklageskriftet havde, da han var forhandler for netværket af tv-pirater.

Pengestrømmen har politiet regnet sig frem til efter ved en dommerkendelse at have fået adgang til den i dag 64-åriges konto hos PayPal. Det kommer frem under specialanklager Dorte Køhler Frandsens præsentation af sagen i et retsmøde mandag.

Her nægter manden sig skyldig.

Netværkets hovedpersoner havde base i Sydspanien, og her har også den 64-årige i perioder opholdt sig, oplyser hans forsvarer, advokat Niels Anker Rasmussen, i retten.

Forsvareren ønsker sagen udsat for at få indblik i den efterforskning, som de spanske myndigheder har foretaget, men retten siger nej.

I løbet af seks år skal den tiltalte have fået penge fra godt 1500 forskellige kunder verden over. De boede i Belgien, Litauen, Den Dominikanske Republik, Thailand, USA og mange andre steder.

Prisen var bare 35 euro per måned for at se tv fra mere end 300 kanaler fra Skandinavien og England. "Få live tv direkte til dit tv", lød det på en nu lukket hjemmeside.

Men problemet var og er ifølge Bagmandspolitiet, at den 64-årige og de andre i netværket ikke havde rettighederne.

Politiet fik anmeldelse om sagen fra Nordic Content Protection, som repræsenterer rettighedshavere som TV2, Viasat og Canal Digital.

I en lignende sag blev en nordsjællandsk mand i september idømt fængsel i seks måneder, som blev gjort betinget af 120 timers samfundstjeneste.

Retten i Roskilde ventes at afsige dom senere på ugen.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Varme i en kold tid 17. januar 2021 kl. 20.42

AF: JOHN WENNERWALD

Rigsret? Selvfølgelig 17. januar 2021 kl. 20.16

AF: JENS E NIELSEN

varme i sakskøbing 16. januar 2021 kl. 20.36

AF: LINDA SOMMER

Moralsk støtte til Rødby og… 14. januar 2021 kl. 20.44

AF: LINDA SOMMER

Kapacitetstilpasning i dagtilbud 12. januar 2021 kl. 20.39

AF: JOHN WENNERWALD

Fire skræmmende år 10. januar 2021 kl. 21.38

Annonce