Ny tysk planlægningslov vil kunne få betydning for Femern Bælt-forbindelsen
FEMERN BÆLT Den kommende Femern Bælt-forbindelse er på vej til at blive en konkret del af et tysk lovforslag, der skal sætte mere fart på den tyske planlægning af store infrastrukturprojekter.
Ikke mindst under forberedelserne til den faste forbindelse mellem Fehmarn og Lolland har tyske politikere kunnet observere, at tysk planlægning trækker ud. Efter indgåelsen af den fælles statstraktat om projektet i 2008 er den danske anlægslov for længst faldet på plads, mens den formelle tyske godkendelse først ventes til december. Og den vil yderligere kunne indklages for den tyske forfatningsdomstol, hvis endelige afgørelse ventes at tage endnu to år.
Det er delstatsregeringen i Slesvig-Holsten, bestående af FDP, CDU og De Grønne, der har taget initiativ til at få Femern Bælt-projektet med i den lov, der skal øge planlægningshastigheden. Foreløbig har lovforslaget været til førstebehandling i Forbundsdagen uden Femern Bælt nævnt, men efterfølgende har Slesvig-Holsten fået ændringsforslaget gennem Forbundsrådet.
En af modstanderne af Femern Bælt-projektet, forbundsdagsmedlem Bettina Hagedorn (SPD), mener, delstatsregeringen i Kiel med sit ændringsforslag er faldet i ryggen på modstanderne af den faste forbindelse. Med en dansk bygherre ville projektet slet ikke være omfattet af den nye lov - med mindre ændringen kommer med.
Bettina Hagedorn mener, at med optagelsen af projektet i den nye lov vil den ventede godkendelse i december nærmest kunne få en omgående retsvirkning, fordi processen ikke vil skulle afprøves så grundigt. I den forbindelse klandrer hun ikke mindst De Grønne i delstatsregeringen,