cookie-og-privatlivspolitik
Anlægsarbejdet ved den nye digekrone får Lars Egelund til at tænke på den tyske Autobahn.
Anlægsarbejdet ved den nye digekrone får Lars Egelund til at tænke på den tyske Autobahn.
Foto: Privat

Guldborgsund

MSE er færdige før tid

De første 2,7 kilometer er ved at tage form.




29. november 2021 kl. 08:19 Af Anne Katrine Petersen

GEDESBY Lars Egelund købte sin sommerhusgrund for 40 år siden og byggede sommerhus her for at give sine sønner nogle danske rødder. Dengang var han nemlig udstationeret i Luxemborg.

I dag er han pensionist, og den tidligere gymnasielektor lægger ikke skjul på, at digekronens renovering ikke er noget, han billiger.

- For mig er det et stykke natur og et stykke arvegods, som vi ikke passer på. Og det var noget, man skulle arbejde lidt for at færdes på, men det gør ikke noget. Nogle gange skal man ville det, og så risikerer man en forstuvet ankel, lyder det.

MSE's store maskine kører forbi vinduet under samtalen.

- Den er godt nok stor, siger han og erkender, at diskussionen om renoveringen af digekronen er overstået.

Annonce

En effektiv kæmpe

Stor er næsten en underdrivelse. Når først MSE kører det store maskineri frem, er det, så jorden ryster under én. Det er kæmpestort. Og effektivt fristes man til at tilføje. Folketidende ringer til MSE for at finde ud af præcis, hvor effektive de er.

- Det skrider rigtig godt frem. Vi regner faktisk med at være færdige før tid. Vi bliver nok færdige i næste uge, og datoen hed 15. december, siger direktør Jan Sørensen, der har haft tre mand på opgaven med et etablere en ny overflade på digekronen. Vejret har ikke drillet, og mændene har fået fred til deres arbejde. Ved siden af selve den nyetablerede sti har man placeret det lag, der er gravet af.

- Det vil der blive sået græs i, så det bliver pænt igen, forsikrer Jan Sørensen.

Arbejdet på de første 2,7 kilometer af diget foregår mellem Sortevej og Birkemosevej på Gedesby Strand. Betyder det så, at man går hurtigere i gang på anden etape?

- Jeg tror ikke, man rykker det frem. Anden etape er sat til at starte sidst på vinteren, da man også gerne vil have tid til at evaluere det første stykke, mener Jan Sørensen.

Annonce

Stien etableres med slotsgrus og bliver tre meter bred.

Den får en styrke, så den er egnet til almindelig færdsel i form af cykler og gående, og så den samtidig kan holde til køretøjer i forbindelse med drift og vedligeholdelse af selve diget.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: PER HØYEM

Vindmøller og Power-to-x anlæg 14. januar 2022 kl. 00.23

AF: PER HØYEM

Leo Christensen og Vindmøller 09. januar 2022 kl. 11.48

AF: PER THOMSEN

Aotocampere Stubbekøbing 23. december 2021 kl. 18.41

AF: PER HØYEM

Power-to-x- anlæg og Vindmøller 23. december 2021 kl. 15.16

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen 21. december 2021 kl. 19.39

AF: MARIA SCHOUW NIELSEN

Specialskolen Lolland - er… 18. december 2021 kl. 19.56

Annonce

ANNONCE