Annonce
Bolig og livsstil

Kan koste dyrt: Mange rejseklager ender hos de forkerte

Som forbruger skal du reagere uden unødig forsinkelse, men samtidig har du også fået et nyt kort på hånden - nemlig at du over for rejsearrangøren kan påberåbe dig, at manglen skal afhjælpes inden for et rimeligt tidsrum. (Arkivfoto) Foto: Staff/Reuters

Har du en dårlig oplevelse på ferien, risikerer du at gå glip af kompensation, hvis du klager til hotellet i stedet for rejsearrangøren.

Har du haft en dårlig oplevelse på ferien, skal du hurtigst muligt klage til den rette instans.

For at få kompensation for fejl eller mangler på rejsen, er det nemlig blevet skærpet i lovgivningen, at du som forbruger skal have reageret uden unødig forsinkelse.

- Man skal reklamere på rejsemålet, men det kan være svært at finde ud af, præcis hvem man skal reklamere til, siger Laila Aackmann, som er sekretariatsleder i Pakkerejse-Ankenævnet.

Er der tale om en pakkerejse, er det rejsearrangørens pligt at oplyse, hvem du skal rette henvendelse til samt deres kontaktoplysninger.

Hos Pakkerejse-Ankenævnet har de oplevet, at det kan være formuleret vagt som "den lokale repræsentant".

- Mange tænker, at det er hotellet, der er nærmest til at håndtere problemer som støj eller en beskidt pool, fortæller hun.

Men det er ikke nødvendigvis den rigtige tolkning. Som forbruger kan du altså føle, at du har gjort din pligt ved at klage til hotellet. Men hvis det efter et par dage viser sig, at problemet ikke er afhjulpet alligevel, kan du få problemer.

- I virkeligheden skulle man måske have fat i bureauets guider, og så kan man altså først blive kompenseret fra det øjeblik, man får fat i guiderne, forklarer Laila Aackmann.

- Det kan også være en servicetelefon, man skal klage til i første omgang, tilføjer hun.

Hvis I siden er uenige om hændelsesforløbet, er det desuden vigtigt, at du har din dokumentation i orden.

- Vi ser i mange sager, at folk retter henvendelse til guiderne og får at vide, at de skriver det ned og sender en rapport til Danmark, siger Laila Aackmann.

- Men kunderne får ikke en kopi, så de ved faktisk ikke, hvad der bliver skrevet, siger hun.

Rådet lyder derfor, at de skal kvittere for din klage. Her skal det fremgå, hvad du reklamerer over samt datoen.

Booker du selv rejsen, er der også en gråzone ifølge Forbruger Europa, som hjælper forbrugere i forbindelse med køb over grænserne i EU.

- En af de klagetyper, vi hyppigst støder på, er i forbindelse med booking af hoteller via portaler, siger leder af Forbruger Europa Lars Arent og fortsætter:

- Hvis man ikke er tilfreds med hotellet, kan der opstå tvivl om, hvem man egentlig har en aftale med, og hvem der er ansvarlig. Så en af de største problemstillinger er at kunne klage rettidigt til de rigtige.

Derfor lyder rådet, at du med det samme klager til både bookingportal og hotel. Klager du mundtligt, skal du notere, hvem du har klaget til og hvornår.

Derefter er det en god idé at gøre opmærksom på i en mail til både bookingportal og hotel, at du har klaget.

/ritzau fokus/

Som forbruger skal du reagere uden unødig forsinkelse, men samtidig har du også fået et nyt kort på hånden - nemlig at du over for rejsearrangøren kan påberåbe dig, at manglen skal afhjælpes inden for et rimeligt tidsrum. (Arkivfoto) Foto: Vibeke Toft/Ritzau Scanpix
  • People are seen on the east beach in Side
    Som forbruger skal du reagere uden unødig forsinkelse, men samtidig har du også fået et nyt kort på hånden - nemlig at du over for rejsearrangøren kan påberåbe dig, at manglen skal afhjælpes inden for et rimeligt tidsrum. (Arkivfoto) Foto: Staff/Reuters
  • Poolområde på hotel
    Som forbruger skal du reagere uden unødig forsinkelse, men samtidig har du også fået et nyt kort på hånden - nemlig at du over for rejsearrangøren kan påberåbe dig, at manglen skal afhjælpes inden for et rimeligt tidsrum. (Arkivfoto) Foto: Vibeke Toft/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Claus' unikke 'Nik & Jay'-lastbil: De hjalp ham gennem den store sorg

Sport

Turpals drøm knust efter gyser

112

Umulig at overse: Ung mand foretog farlig overhaling

Indland

Endnu en haj er blevet fundet på cykelsti

Lolland

Ihærdig lollik sætter danmarksrekord i klager: "Umuligt at leve op til tilliden"

Guldborgsund

Runder milepæl: Nu er den sat

Lolland

Nu er folkemøde-programmet klar: Det skal du glæde dig til

Indland

Saba efter dansk Eurovision-exit: Jeg er lettet og skuffet

Vejret

Weekendens bedste vejr ventes søndag for hele landet

Indland

Venstre vil bruge EU-midler på kystsikring

Sport

Kems kamp: - Jeg har masser af tilbud liggende

Sport

Nederlag til reservespækket Esbjerg-hold: - Ikke bekymrende

Erhverv

Rapport fastslår: Det gik galt i dødsulykke på havnen

Sport

NFH taber til Team Esbjergs reserver

Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Annonce
Annonce
Lolland

Stor fremgang: Her er Lolland blandt de bedste

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Guldborgsund

Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

112

Skubbet omkuld, låst inde og truet: 33-årig sigtet for vold mod ekskæreste

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt