Annonce
Lokal nyt

Nej til fire-sporet udvidelse

Der er ofte både tæt og tung trafik på rute E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing. Men hvad er den bedste løsning for at mindske trængslen og øge trafiksikkerheden? Det Radikale Venstre Lolland-Falster kommer nu med deres forslag. Foto: Claus Hansen, arkivfoto

De Radikale siger nej til en større udvidelse af E55 og foreslår en anden løsning.

FALSTER Det Radikale Venstre går nu ind i debatten om den fremtidige udformning af rute E55 (Nykøbingvej/Gaabensevej) mellem Højmøllen og Nykøbing.

Som bekendt er der flere muligheder i spil til den opgradering af den trafikerede vej for at forbedre både sikkerheden og fremkommeligheden. Flere byrådspolitikere har tidligere bakket op om en udvidelse af vejen til fire spor - den såkaldte 2+2-løsning - og flere partiers transportordførere på Christiansborg har besøgt strækningen og bakket op om en udvidelse uden dog nødvendigvis at anbefale en bestemt løsning.

I et høringsssvar i forbindelse med VVM-undersøgelsen af projektet bakker De Radikale på Lolland-Falster da også op om, at sikkerheden på strækningen skal forbedres, men partiet mener ikke, at man bør prioritere en større udvidelse af trafikkapaciteten.

Derfor anbefaler de den såkladte 0+-løsning suppleret med en mindre strækning med en 2+1-løsning. Oversat til mere jævnt dansk betyder det, at man anbefaler en løsning baseret på de nuværende forhold med en to-sporet vej med tilpasninger i tre kryds, og at man på strækningen mellem Stubberupvej og Klodskovvej laver en tre-sporet-løsning, hvor der skiftevis er to og et spor til rådighed.

Denne del af strækningen har tidligere været udlagt med tre spor, og partiet forventer derfor, at en ændring til en 2+1-løsning kan udføres til en rimelig pris, forklarer De Radikale Venstre Lolland-Falster i en pressemeddelelse.

Dermed bliver der på dele af strækningen mulighed for overhaling af langsomtkørende køretøjer uden, at man skal over i de modkørende trafikanters bane.

De tilpasninger, som Vejdirektoratet foreslår i 0+-løsningen er en rundkørsel i krydset ved Skovalléen/Gaabensevej med en gennemfartsbane til højre ind mod Nykøbing, når man kommer nordfra og en gennemfartsbane, der går ligeud, når man kommer sydfra.

Desuden indebærer forslaget, at der laves såkaldte bundne venstresving i lyskrydset ved Rema 1000 (Nordensvej/Holmen), samt at der ved Eskilstrup Vestergades udmunding tæt ved Højmøllen laves en såkaldt trebenet rundkørsel, hvor der i sydgående retning laves en gennemkørselsbane.

Årsagen til, at De Radikale ikke mener, at man skal vælge den store 2+2-løsning med to spor i begge retninger på hele strækningen er, at partiet ikke tror på, at behovet for så stor en udvidelse vil være til stede i fremtiden. Men der er også et miljømæssigt aspekt.

- De seneste år har mange pendlere valgt at tage turen nordpå i bil frem for med toget på grund af de omfattende driftsforstyrrelser, som sporarbejdet på Sydbanen har ført med sig. Det har selvsagt givet øget trængsel på E55, men indenfor få år vil Sydbanen være færdigrenoveret og ovenikøbet opgraderet, så mange pendlere må forventes at forlade E55 igen til fordel for toget.

- Med hensyn til trafikmængden fra færgehavnen i Gedser, så må en stigning formodes at blive begrænset på sigt, da Femernforbindelsen, når den står færdig, vil tiltrække en del af trafikken, skriver Radikale Venstre Lolland-Falster i pressemeddelelsen.

Og partiets spidskandidat ved efterårets kommunalvalg, Christian Nyborg Mortensen, uddyber:

- Man kan som kommunalpolitiker fristes til automatisk at gå efter den største investering (2+2 veje), da det jo finansieres af statens pengekasse og ikke kommunens. Men vi står altså midt i en ambitiøs grøn omstilling, hvor det er den kollektive transport og cykelstier der bør have vores fokus og prioritering, påpeger han.

Høringsperioden omkring VVM-undersøgelsen af projektet er netop slut, og ialt er der indkommet næsten 50 indlæg i form af indsigelser, høringssvar, forslag og andet.

  • Der er ofte både tæt og tung trafik på rute E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing. Men hvad er den bedste løsning for at mindske trængslen og øge trafiksikkerheden? Det Radikale Venstre Lolland-Falster kommer nu med deres forslag. Foto: Claus Hansen, arkivfoto
Annonce
Lolland-Falster

Penge-festen fortsætter - men ét projekt kostede banken flere millioner

Falster

Lokal grevinde er død

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet

Lolland-Falster

Penge-festen fortsætter - men ét projekt kostede banken flere millioner

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

Falster

Lokal grevinde er død

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

Guldborgsund

Udfordringerne vil ingen ende tage: Nu har de store fugtproblemer

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Falster

- Det er både utidigt og umodent at bringe det op

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Annonce
Annonce
Dølle

Drugging-mistanke på Dølle: "Ulykkeligt og utrygt"

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Lolland

Klar med gigantisk findeløn: - Una er som et familiemedlem

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt