cookie-og-privatlivspolitik

11

Billeder


Foto: Bilsektionen.dk

Motor

Et væld af muligheder med Jaguars lille SUV

Der er noget for enhver smag, hvis du går efter en lille SUV i premiumklassen - Jaguar E-Pace med den lille dieselmotor er et ganske fornuftigt alternativ .




28. november 2018 kl. 08:50 Af Bilsektionen.dk

Annonce
FAKTA
Motor: 2,0 Diesel, 4. cyl.
Ydelse: 150 hk
Max. moment: 380 Nm
Gearkasse: 9-trins aut. gearkasse
Brændstofforbrug: 16,7 km/l. ved blandet kørsel
CO2-udledning: 147 g/km
Tophastighed: 193 km/t.
Acc. 0-100 km/t.: 10,5 sek.
Køreklar vægt: 1.843 kilo
Længde/bredde/højde: 441/190/164 cm
Pris: Jaguar E-Pace fås fra 492.480 kroner
Den aktuelle testbil inklusiv alt udstyr, koster 766.680 kroner (uden udstyr 700.680 kroner

Der lå formentligt en helt kølig udregning bag, da Jaguar i starten af året lancerede deres mindste SUV E-Pace. SUV-markedet er i kraftig stigning, og Audi, Mercedes og BMW har i mange år haft succes med deres små SUV'er, som der ikke var et direkte modsvar til i premiumklassen.

Og hokus pokus, frem kom Jaguar E-Pace, som i princippet er er kortere udgave af søstermodellen F-Pace.

Men selv om den er mindre, slår den sig også op på at være bilen til den moderne familie. Blandt andet er der tilslutningsmuligheder til fire enheder, og op til otte enheder kan tilgå bilens wi-fi system.

Det sker naturligvis gennem bilen forbilledlige infotainmentsystem, som vi vender tilbage til.


Mange varianter

For først skal vi lige omkring selv modellen. Den får i mindst seks udstyrsvarianter og med seks Ingenium-motorer. Tre diesel mellem 150 og 240 hk, og tre benzinere mellem 200 og 300 hk. Desuden er der et bredt udvalg af ekstraudstyr.

Vi kørte i den mindste diesel, som officielt har en blandet brændstofforbrug på 16,7 km/l. Det er ganske pænt, men vi endte med at køre omkring 14 km/l med en del motorvejs- og bykørsel.

Priserne ligger fra 492.000 til lidt over 1. million kroner, hvor du så også får den heftige 300 hk. motor, som rykker fra 0-100 km/t på 6,2 sek. og alt i udstyr.

Udstyret i vores testbil var også rigeligt, mens præstationerne er mere nøjsomme. Skal vi spurte til 100 fra stilstand tager det 10,5 sek. med automatgearet i 2,0 dieselmotoren med 4 cyl., og undervejs mærker vi i den grad de 380 Nm sejkraft, som motoren har at arbejde med. Speedometeret stopper først ved 193 km/t, siger Jaguar.

Helt så meget når vi ikke op på, men vi får da udfordret bilen lidt, og er man til den mere friske kørsel, så er det nok ikke 150 hk diesel-modellen, man skal vælge. Vi oplevede den som ganske komfortabel og frisk, men ikke ligefrem dynamisk.

Bilen er udstyret med adaptive køreprogrammer, hvor man kan vælge dymanic (en tilsnigelse, selv om dæmperne og styretøjet strammes og speederreponsen øges), eco, winter eller normal. I denne model er det nok mest interessant at lege med øko-funktionen, og den kan så i detaljer oplyse om, hvordan dit overordnede forbrug har været. Man får en rating ud fra hvor aggressiv, man har været med speederfoden og fart.

Men drop kickdown. Det giver blot den sædvanlige speederforsinkelse, og det kan være frustrerende, hvis man gerne vil lave den hurtige overhaling. Først trykker man speederen i bund. Så tænker den. Så skifter den et gear eller to ned. Og så kommer overhalingen. Men det tager lidt tid.


Gode pladsforhold

Ellers var det egentligt en god testuge med Jaguaren, som vi kørte knap 900 km. i. Mest bemærkede vi, at det var en dejlig kabine at sidde i. Udsigten er god fra den høje siddeposition, og designet i kabinen smyger sig om chaufføren, selv om kabinen er rummelig.

At kabinen er ganske velisoleret, bidrager til komforten. Selv ved høj fart var det ikke nødvendigt at hæve stemmen det mindste til samtale på bagsædet. Og det betød også, at mine børn på bagsædet ikke behøvede at råbe til (ad) hinanden. Der skal ellers ikke voldsomt meget til.

Infotainmentsystemet imponerede med den store 12,3 tommers skærm, der klæder kabinen, og oveni lyder virkelig godt med det store Meridian-lydanlæg på 380 W. Det er en stor og meget klar skærm, og også bakkameraet står knivskarpt.

Vi blev dog forstyrret af, at man kan komme til at ramme til gearstangen, så man sætter bilen i neutral under kørsel. Det skete flere gange for mig, når jeg skulle rette på klimaanlægget, og det kan potentielt skabe farlige situationer.

I F-Pace kommer gearvælgeren op ad midterkonsollen, og så drejer man på den for at vælge gear. Det føles og ser ret lækkert ud - men det er altså også en funktion, vi så må undvære i E-Pace. Det er lidt synd, for det emmer ellers af eksklusivitet.

Men også på bagsæderne er der fin plads til voksne, og skulle jeg vælge, ville jeg nok tage udgaven med panoramatag for en mere luftig kabine, men så skal du atter engang betale ekstra.

Pladsen i bagagerummet er ikke klasseledende med 577 l. og en meget skrå taglinie som tager en del plads i praksis, men det er en logisk konsekvens af, at vi reelt kører rundt i en afkortet F-Pace.


Konkurrenter

Hvis prisen er rigtig, er E-Pace et fint tilbud, hvis man gerne vil have noget eksklusivt. De naturlige konkurrenter er Mercedes GLA, Audi Q3, Volvo XC40 og BMW X1, og her står Jaguaren godt på grund af det brede motor- og udstyrsudvalg.

Men det ér en Jaguar af den nye skole, som er mere pålidelig. Derfor forventer man, at standarden er høj inde i kabinen. Og det er den vel også.

Der er lækre materialer, og det hele føles solidt. Nogle taler om dårlige samlinger, men det virker som om, at man er kommet ud over det i denne udgave af E-Pace.

Kombinationen af kort og høj bil er udfordrende, men bilen kører godt og komfortabelt, Styretøjet er ikke det mest følsomme, vi har oplevet, men bilen ser flot ud. Den kommer endda på kæmpestore 21 tommer fælge, som faktisk klæder bilen meget godt. Det kan se noget voldsomt ud, men her får det bilen til at fremstå mere elegant i forhold til det ellers lidt kompakte design, bilen har.

Dommen: E-Pace er en dejligt diskret SUV og et sjovt alternativ til de gængse biler, vi er vant til. Hvilken motor man er til afhænger af køremønsteret, men vi ville sagtens kunne leve med den lille 150 hk. diesel - helst med firehjulstræk.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Økonomisk uansvarligt 09. december 2018 kl. 20.43

AF: PER BERNER

Præstegården i Rødby 09. december 2018 kl. 16.45

AF: VALDEMAR HVIDBERG ALBAN

Afviste kriminelle… 08. december 2018 kl. 18.32

AF: JOHN WENNERWALD

Regionen mangler læger 02. december 2018 kl. 22.45

AF: JOHN WENNERWALD

Danmarks pensionister 25. november 2018 kl. 21.48

AF: PER JOHANNES ESKILDSEN

Fluer & Folkeslag 24. november 2018 kl. 22.29
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce