cookie-og-privatlivspolitik
- Tingene fortsætter. Vi har haft med Mitsubishi at gøre i næsten 40 år, så vi har været nede i en bakkedal før. Der er ingen panik, og der er stadig masser af nye biler i pipelinen, lyder det fra Lars Jørgensen.
- Tingene fortsætter. Vi har haft med Mitsubishi at gøre i næsten 40 år, så vi har været nede i en bakkedal før. Der er ingen panik, og der er stadig masser af nye biler i pipelinen, lyder det fra Lars Jørgensen.
Foto: Manfred Sørensen

Motor

Ingen panik - tingene fortsætter

Europa må se langt efter nye Mitsubishi-modeller i de næste tre år, men i Vester Ulslev manes der til besindighed.




03. september 2020 kl. 06:00 Af Jakob Poulsen

Annonce

Den japanske bilproducent Mitsubishi Motors Corporation meddelte forleden, at det europæiske marked ikke indgår i Mitsubishis nye handlingsplan for de kommende tre år hvad angår udvikling og introduktion af nye biler. Det betyder kort fortalt, at der de næste to til tre år ikke vil blive leveret nye Mitsubishi-modeller til det europæiske marked.

Det får også konsekvenser i Vester Ulslev. Her er Lars Jørgensen, der ejer bilforhandleren Johs. Jørgensen & Sønner, autoriseret Mitsubishi-forhandler. Men trods de dystre meldinger fra Japan, opfordrer han sine kunder til at slå koldt vand i blodet.


- Ingen panik

- Tingene fortsætter. Vi har haft med Mitsubishi at gøre i næsten 40 år, så vi har været nede i en bakkedal før. Der er ingen panik, og der er stadig masser af nye biler i pipelinen. Der bliver en periode på nogle år, hvor der ikke bliver lanceret nye modeller i Europa, men de nuværende modeller fortsætter jo, så vi vil stadig have masser af biler til salg. Lige nu har vi stor succes med vores Outlander Plugin hybrid.

- Det er en mavepuster, og selvfølgelig er det ærgerligt for mig, at der ikke kommer nogen nye modeller i en periode, men det havde jo været værre, hvis Mitsubishi havde valgt at trække stikket helt i Europa, siger Lars Jørgensen, der altså vælger at se glasset som halvt fyldt og ikke halvt tomt.

I en pressemeddelelse forklarer Mitsubishi Danmark, at der ligger flere faktorer bag beslutningen om at droppe lanceringen af nye modeller i Europa i en periode. Dels er der behov for at skære 20 procent af alle faste omkostninger og fokusere på markeder, som er profitable, hvilket det europæiske ikke er i øjeblikket for bilgiganten.

Dels er den japanske yens kurs faldende overfor euroen, dels er der corona-pandemien, som både skaber udfordringer og usikkerhed. Og så har stigende krav fra EU omkring brændstofforbrug og nye teknologier været med til at presse de i forvejen høje udviklingsomkostninger yderligere i vejret.

Mitsubishi Danmark understreger, at salg af reservedele samt garantierne på henholdsvis fem, otte og 12 år fortsætter som hidtil.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Tag Coronasnakken med dit barn 27. september 2020 kl. 22.21

AF: ANDREAS ALBERTSEN

Tag stilling til organdonation 25. september 2020 kl. 12.19

AF: MARTIN WOUTERS

rottebekæmpelse og… 22. september 2020 kl. 19.34

AF: DTL - DANSKE VOGNMÆND

Politiet sinker særtransporter 22. september 2020 kl. 11.24

AF: HENNING ABILDGAARD

Liste G 21. september 2020 kl. 21.23

AF: MARTIN WOUTERS

ekstra betalingsiger poul henrik 21. september 2020 kl. 15.13
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce