Renault kommer med den nye Zoe først i det nye elkapløb, når en lang række små biler mod slutningen af i år og starten af næste år kommer som elbiler med cirka 300 kilometers rækkevidde.
380 kilometer på en opladning er hovedpunktet, når Renaukt til efteråret opdaterer den også efterhånden noget bedagede Renault Zoe med et skarpt design, fede features og moderne teknik. Det er et batteri på 52 kWh som hjælper bilen på vej mod de 380 kilometer på en opladning.
Med den nye rækkevidder burde bilen sagtens kunne nå fra København til Aarhus (300 km) eller en tur fra Esbjerg til Thisted og tilbage (376 ilometer). I sidste tilfælde skal man dog nok sørge for at køre virkelig pænt, for at nå både frem og tilbage.
Men der bliver rigeligt til langt de fleste bilisters behov og når den nye ZOE samtidig leveres med hurtigladning (DC) er det realistisk at den nye ZOE vokser fra by- og forstadsbil til at klare landsdækkende rejser.
Med sin nye og stærkere elmotor på 136 HK og et moment på 245 Nm når ZOE fra 0-100 km/t på under 10 sekunder og har en elektronisk begrænset topfart på 140 km/t.
Hvad der er lige så vigtigt for en elbilejer som 0-100 km/t er 0-100 procent i opladning. Parkeret ved hjemmet koblet til en wallbox klares det på ca. ni timer, altså en typisk natopladning.
Skal det gå stærkt ved en fremmed lader, kan man med hurtiglader nå 150 kilometers rækkevidde på blot 30 minutter.
Den nye Zoe har gennemgået en fornyelse udvendig med LED-lys i de C-formede forlygter og ved revolution indvendig, hvor kabinen nu byder på endnu mere plads og masser af luksus. Faktisk er en stor del af interiøret genanvendte materialer, hvilket understreger det bæredygtige fokus.
Et stort 10" display bag rattet giver føreren total kontrol over alle bilens funktioner som hastighed og rækkevidde samt visning af navigationsdata, mens et 9,3" display i midten af instrumentpanelet byder på det smarte Renault Easy Link multimediesystem. Her finder man navigation, individuel programmering og hurtig ruteplanlægning med visning af ladestationer undervejs samt kompatibilitet med mobiltelefon.
Bremser selv
Ligesom i flere andre elbiler, for eksempel Leaf, Kona og e-Niro får Zoe en smart bykørsel-indstilling, hvor bilen selv bremser, når man slipper speederen og dermed genoplader batteriet.
Desuden byder ZOE på et omfattende sikkerhedsudstyr i form af blandt andet automatisk genkendelse af færdselsskilte, automatisk nedblænding af fjernlys, alarm for truende genstande, automatisk parkeringsbremse, advarsel mod for høj fart, alarm ved vognbaneskift, og meget mere.
Det er smart at ZOE træder ind på markedet cirka seks måneder inden en lang række konkurrenter kommer med deres biler. Det vil give Renault et forspring. Desværre kender vi ikke priserne endnu, men Renault lover gode priser, når Zoe lander hos forhandlerne ultimo oktober.