Den største hal til brobyggeriet på 300 x 53 meter er ved at blive opført på Masnedø, og de første elementer til den nye Storstrømsbro støbes sidst på året.
Stålskelettet til den største af fire haller på 300 x 53 meter til støbning af betonelementer til den nye Storstrømsbro er nu rejst på brobyggepladsen på Masnedø.
- Her skal brodækelementerne - 45 styk - der bliver 73,5 meter lange og 25 meter brede, støbes, og hallen skal stå færdig cirka 1. november, siger projektchef Niels Gottlieb, Vejdirektoratet. Hallerne bygges som samlesæt og kan efter brobyggeriet genbruges.
Andre elementer støbes i to andre haller, og stålarmering udføres i den fjerde hal på byggepladsen. Her og på byggepladsen i Orehoved er arbejdsstyrken nu oppe på 200, men når snart op på 300.
- Det første betonelement skal være færdigt cirka 1. januar. Der bliver tale om det første fundament til bropiller på Falstersiden. De første brofag støbes i efteråret 2020, og herefter vil de første 150 meter af broen på Falstersiden kunne ses, siger Niels Gottlieb.
Kajanlægget på Falstersiden, hvor støbning af de første enheder vil ske, og hvor de øvrige elementer losses fra pramme, er klar til operationen.
- Den første del af broen bygges fra Falstersiden. Derefter bygges fra Masnedøsiden.
Betonblanderiet er operationelt, og Niels Gottlieb forklarer, at entreprenøren nu tester blandingsforholdet mellem komponenterne, så der fås sikkerhed for, at at betonen kan holde i 120 år.
- Vi udfører nu prøvestøbning af dele af broen for at blive sikker på detaljerne, fastslår projektchefen.