cookie-og-privatlivspolitik
Det være slut med at sælge de største nye diesel og benzinslugere fra 2022 - og seneste i 2028 skal der kun være grønne biler på hylderne, lyder det fra SF.
Det være slut med at sælge de største nye diesel og benzinslugere fra 2022 - og seneste i 2028 skal der kun være grønne biler på hylderne, lyder det fra SF.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Politik

Bilbranche: Forbud mod fossile biler kan få den modsatte effekt

En udfasning af fossile biler i 2022 vil få flere til at beholde deres klimabelastende bil, siger bilbranche.




29. juli 2020 kl. 07:44 Af Ritzau

Annonce

SF's forslag om stoppe salg af de mest forurenende benzin- og dieselbiler allerede i 2022 risikerer at få den modsatte effekt end den tiltænkte.

Sådan lyder det fra Thomas Møller Sørensen, som er direktør for Bilbranchen i Dansk Industri, som ikke mener, at forslaget er helt gennemtænkt.

Ifølge ham vil en trinvis udfasning allerede fra 2022 føre til, at flere vil beholde og køre længere i deres gamle og mere forurenende bil.

- Vi skal sørge for, at de biler, vi gerne vil have flere danskere til at hoppe over i, findes på markedet. Det kommer til at tage længere tid end de to til tre år, som SF lægger op til, siger Thomas Møller Sørensen.

- Hvis vi har strengere regler i Danmark, end udbuddet understøtter, så har det modsat effekt. Så vil flere danskere vente med at udskifte deres bil og holde på deres klimabelastende bil.

Politiken skriver, at SF i første omgang vil have de største benzin- og dieselslugere udfaset. Det definerer partiet som de biler, der kører under 20 kilometer på literen.

En begyndende udfasning vil være SF's hovedkrav under efterårets klimaforhandlinger på transportområdet.

Men udfasningen skal ske på EU-niveau, og Danmark skal ikke gå enegang, mener Thomas Møller Sørensen. Men er det overhovedet realistisk at få alle 27 EU-lande til at arbejde hen imod en udfasning?

- Havde du spurgt mig for fem år siden, så havde jeg også været tvivlsom. Men der sker rigtig meget rundt i de europæiske lande lige nu. Jeg tror faktisk ikke, at det er så utænkeligt.

Det er dog mest realistisk, vurderer Thomas Møller Sørensen, at målet om stop af salg af nye benzin- og dieselbiler først nås omkring 2030, som det står i det såkaldte forståelsespapir mellem regeringen og støttepartierne.

Også direktøren i Danske Bilimportører, Mads Rørvig, mener, at der er brug for længere tid end halvandet år.

Han deler SF's ambition om flere elbiler, men frygter ligesom Dansk Industri, at flere brugte biler, der sviner meget, vil blive på vejene.

- Forslaget har desværre nogle negative effekter. Det her konkrete forslag mener vi ikke, hjælper udviklingen, som SF faktisk gerne ønsker, siger han.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

God bedring til Prinsen 02. august 2020 kl. 21.26

AF: JOHN WENNERWALD

Forebyg højresvingsulykker 27. juli 2020 kl. 00.27

AF: STEFFEN BJØRNSGAARD BAGGER

Hvilke tal skal vurdere os 26. juli 2020 kl. 14.19

AF: FRANCOISE ANDERSEN

DIAMANTBRYLLUP 23. juli 2020 kl. 10.44

AF: MARTIN WOUTERS

sejlrende og rensning 21. juli 2020 kl. 20.58

AF: JOHN WENNERWALD

Kan pensionsalderen gå den… 20. juli 2020 kl. 11.28

Annonce