cookie-og-privatlivspolitik
Den selvkørende T-pod, der her vises frem i Detroit i 2018, skal i samarbejde med transportselskabet DB Schenker fragte varer i et svensk industriområde.
Den selvkørende T-pod, der her vises frem i Detroit i 2018, skal i samarbejde med transportselskabet DB Schenker fragte varer i et svensk industriområde.
Foto: Nova Safo/Ritzau Scanpix

Udland

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

En førerløs lastbil skal levere varer i et industriområde i Jönköping i det sydøstlige Sverige.




15. maj 2019 kl. 10:05

Annonce

En selvkørende lastbil uden fører om bord kommer onsdag ud på den svenske landevej for allerførste gang.

Det meddeler svenske SVT og nyhedsbureauet Reuters.

Lastbilen er udviklet af den svenske virksomhed Einride og kaldes for T-pod.

Den skal fremover fragte varer for det tyske transportselskab DB Schenker på en kort strækning i et industriområde i Jönköping i det sydlige Sverige.

- Tilladelsen til at køre på offentlig vej er en kæmpe milepæl. Og det er et skridt i retning mod at kommercialisere selvstyret teknologi på vejen, siger Robert Falck, der er administrerende direktør i Einride.

Robert Falck har før haft en ledende stilling hos den svenske bilgigant Volvo.

Den førerløse lastbil er siden november blevet testet i et indhegnet område.

Den har nu fået tilladelse til at køre uden fører på offentlig vej. Der skal dog altid være en person i nærheden, der kan stoppe bilen, skriver SVT.

Ud over DB Schenker er Einride i kontakt med en række andre selskaber om at fragte varer. Det oplyser Robert Falck til Reuters.

Han afviser heller ikke et fremtidigt samarbejde med store lastbilproducenter.

- Da vi først og fremmest er en virksomhed, der står for software og drift, så betragter vi et partnerskab med en produktionsvirksomhed som en vigtig del til at fortsætte vores udvikling, siger den administrerende direktør.

Einride har allerede modtaget ordrer fra blandt andet den tyske supermarkedskæde Lidl samt Svenska Retursystem.

DB Schenkers administrerende direktør forklarer, at man har valgt svenske Einride over større etablerede virksomheder, fordi selskabet forener digitalisering og elektrificering på den bedste måde.

- Vi mener, at Einride er den bedste løsning for os lige nu, siger direktøren, Jochen Thewes, til Reuters.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LEIF A. JENSEN

Byrådet lader… 23. maj 2019 kl. 19.03

AF: LINDA SOMMER

Lokallisten Lolland siger… 20. maj 2019 kl. 20.22

AF: JENS RANE HOLCK

Nej til havbrug, ja til… 20. maj 2019 kl. 00.05

AF: JOHN WENNERWALD

Bananrepublikken Danmark 19. maj 2019 kl. 23.27

AF: LEIF A. JENSEN

Gylden mammon S garanti for… 16. maj 2019 kl. 21.25

AF: STEEN BAHNSEN

Lukning af Dannelunde… 16. maj 2019 kl. 14.27

Annonce