Den seneste tid har politiet i stigende grad oplevet, at svindlere franarrer borgere penge ved at udgive sig for at være deres børn. Svindlerne skriver som børnene, der har fået ny telefon - og nyt nummer - fordi den gamle er mistet.
Det skriver Midt- og Vestjyllands Politi i en pressemeddelelse torsdag.
- Hej mor, jeg mistede min telefon tidligere, lyder det som regel indledningsvist, skriver politiet i pressemeddelelsen.
I løbet af korrespondance med svindleren indvilger borgerne nogle gange i at overføre penge, der skal bruges til at betale en regning, noget gæld eller lignende.
Ifølge Susanne Kiel Nielsen, der er politikommissær i Midt- og Vestjyllands Politi, lykkes det ofte ikke for svindlerne, men nogle gange har de alligevel held til at franarre borgere penge.
- Svindlerne skyder selvfølgelig mange beskeder afsted, som de ikke får noget ud af, men der er altså også en hel del, som de får overtalt til at overføre store summer.
- I de fleste sager, vi har set den seneste tid, er det omkring 30.000 kroner, siger hun i pressemeddelelsen.
Svindlerne vil som regel også have forklaringer på, hvorfor forælderen og deres barn ikke kan tale sammen via den nyindkøbte telefon. Det kan blandt andet være, at nyregistrerede nummer ikke kan ringes til i "et par timer".
Ifølge Midt- og Vestjyllands Politi er der over 100 sager fra forældre, der er blevet snydt. Sagernes fordeler sig ligeligt landet over.
Susanne Kiel Nielsen kalder det "positivt", at forældre gerne vil hjælpe deres børn.
- Men det er altså også nødvendigt med en portion sund skepsis, og man bør ikke overføre penge for nogen, man ikke har talt med, siger hun.
Det kan blandt andet gøres ved at insistere på, at barnet låner en telefon og ringer op, eller at man prøver at ringe op det sædvanlige nummer til ens barn.
/ritzau/