Politkommissær Søren Nielsen var en af de første betjente, der blev sendt til området, da to skibe for 10 år siden stødte sammen i Grønsund. Et sammenstød, der førte til en regulær oliekatstrofe.
Omfanget af katastrofen var ikke gået op for politikommissær Søren Nielsen, da han sammen med sine to politikollegaer Kurt Andersen og Klaus Lose, ankom til havnen i Stubbekøbing torsdag for snart 10 år siden for at kigge nærmere på den melding, der var kommet om, at to skibe ved midnatstid var stødt sammen i Kadetrenden i Østersøen med olieudslip til følge.
- Det var noget af en mavepuster, vi fik, da vi så det kæmpe opbud, der var af tv-vogne og sendeudstyr fra både danske og tyske medier. Det havde vi ikke ventet, fortæller Søren Nielsen.
Dengang vidste trioen ikke, at den de kommende fire døgn kun ville få ganske få timers søvn, og skulle stå for at organisere en redningaktion i forbindelse med den største olieforurening nogensinde i Danmark.
- I sådanne situationer er det politiet, der har den koordinerende ledelse. Det står i Beredskabsloven.
- Vi havde base på første sal i bygningen på havnen, hvor politistationen og Bitingstedet lå. Da vi ankom var der et mylder af folk. Alt for mange, så jeg fik gjort mig upopulær, da jeg besluttede, at det kun skulle være repræsentanter fra de berørte kommuner, der skulle være med i lokalet. Det vil sige Stubbekøbing Vordingborg og Møn.
- Vi tre delte opgaverne imellem os, så Kurt Andersen stod for pressekontaktet, Klaus Lose for logistikken, og jeg selv for selve indsatsen, og vi havde et fortrinligt samarbejde, siger Søren Nielsen.
Arbejdsopgaverne skiftede karakter de kommende dage.
- Der var rigtig mange, som tilbød deres hjælp, også ganske almindelige mennesker, og den skulle organiseres. Der var stor entusiasme. Det var som om, alle sagde: Vi skal have den olie væk.
Politikommisær Søren Nielsen er i dag vagtchef i Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi med base i Næstved, og han er ikke i tvivl om, at med den ny politistruktur ville opgaven have været meget mere overskueligt.
- I dag har vi mange flere folk at trække på, og mange flere tekniske hjælpemidler. Bare det, at vi har mange telefonlinjer og internet vil gøre arbejdet lettere.
- Og skulle en tilsvarende ulykke ske i dag, har vi også lært af oliekatastrofen for 10 år siden, siger Søren Nielsen.
- For mig personligt er det den største lokale opgave, jeg har været med til. Den var utrolig spændende, men man havde også et tunnelsyn, og troede i nogle dage, at der ikke var andet i verden. Og det var der jo.