Annonce
Transport

BATTERITOG KOMMER NÆPPE TIL LOLLAND

Lollandsbanens IC2-togsæt er fra 1997 og pensionsmodne. Derfor vil Lokaltog indkøbe batterietog - men de vil formentlig blive indsat andre steder end på Lolland. Arkivfoto: Anders Knudsen
Lokaltog og Movia forventer, at 14 nye batteritog skal indsættes på Østbanen og Tølløsebanen. Dermed kommer de ikke til Lollandsbanen, som i stedet formentlig må arve gamle dieseltog.

LOLLAND: Drømmen om en opgradering af Lollandsbanen med nyindkøbte batteritog  og direkte forbindelse mellem Nakskov og København hænger i en tynd tråd.

Som tidligere fortalt har Lokaltog, der driver blandt andet Lollandsbanen, planer om at købe 14 nye batteritog, men Lokaltog har hidtil ikke villet oplyse, hvor de 14 tog skulle indsættes. Det har givet håb om, at det var på Lollandsbanen, hvor de gamle IC2-tog er så nedslidte, at de står til at skulle udskiftes.

Men nu er sløret blevet løftet for Lokaltogs planer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

"Det er i Lokaltogs businesscase forudsat, at de 14 batteritog indsættes på Østbanen og Tølløsebanen", lyder det i en dagsorden, der blev offentliggjort mandag.

Businesscasen er et ældre dokument, der er udarbejdet i forbindelse med indkøbet af batteritog, men det er altså først nu blevet offentligt, at Lokaltog ikke forventer at indsætte batteritogene på Lolland. At Lokaltog hellere vil indsætte de nye tog på Østbanen (mellem Køge, Rødvig og Fakse Ladeplads) og Tølløsebanen (mellem Slagelse og Tølløse) er der flere grunde til.

En af dem er, togene her vil komme til at køre mere, end hvis de blev indsat på Lollandsbanen og Odsherredbanen. Dermed vil de i højere grad bidrage til at begrænse CO2-udslip og udgifter til brændstof. En anden er, at det i 2025-2026 vil være væsentligt billigere at etablere ladeinfrastruktur på Tølløsebanen og Østbanen end på Lollandsbanen og Odsherredsbanen. Det hænger sammen med, hvilke dele af det statslige jernbanenet der bliver elektrificeret først

Får vi Lint-41 i stedet?

Men hvis forudsætningen i businesscasen stadig gælder, og de nye batteritog altså ikke skal køre på Lollandsbanen, hvad skal så køre her? Lollandsbanen har jo brug for nye togsæt, da de eksisterende IC2-tog er fra 1997 og nedslidte.

En mulighed kan være, at de Lint 41-tog, der i dag kører på Tølløsebanen, overføres til Lollandsbanen. Det har tidligere været i spil som en mulighed, da der opstod problemer med det nye signalsystem, ERTMS.

Lollandsbanens IC2-togsæt har ikke fået installeret ERTMS og kan derfor ikke længere køre til perronen i Nykøbing. Og da meldingen kom, at Banedanmark ikke har tid til at installere ERTMS i Lollandsbanens togsæt før i 2023, blev det altså overvejet at overføre et Lint 41-togsæt.

I stedet endte det med, at Lokaltog lejede tre Desiro-togsæt fra Nordjyske Jernbaner. Men nu kan man altså gætte på, at det alligevel ender med, at Lint 41-togsættene - i 2026, når batteritogene kan sættes i drift - kommer til Lolland, da de er i væsentligt bedre stand end IC2-togene.

I en rapport, som Rambøll i 2021 lavede til Danske Regioner, så rådgivningsvirksomheden nærmere på blandt andet Lokaltogs materiel. Og om Lint 41-togsættene skrev Rambøll:

"Togtypen har tidssvarende køre- og komfortegenskaber, og er stabile i daglig drift uden behov for ekstra vedligehold."

Artiklen fortsætter efter annoncen

Direkte tog til København

Spørgsmålet om batteritog eller ej på Lollandsbanen handler dog om mere, end om passagererne skal rejse med nye eller gamle tog. Det handler også om muligheden for at realisere et gammelt ønske om at have nogle daglige afgange - eksempelvis morgen og eftermiddag - hvor der er direkte togforbindelse mellem Nakskov og København, så man slipper for at skulle skifte tog i Nykøbing.

En sådan direkte forbindelse har Region Sjælland så sent som i juni presset på for at få, og Movia har også bakket op om det. Men da DSB i 2018 undersøgte mulighederne, var konklusionen, at Lollandsbanen først skulle elektrificeres. Det er voldsomt dyrt, og derfor blev kørsel med batteritog set som en billigere løsning.

Derfor var der også knyttet store forventninger til Lokaltogs plan om at indkøbe batteritog - men nu står det det altså klart, at det tilsyneladende ikke er Lokaltogs plan, at batteritogene skal køre på Lolland.

Folketidende har bedt Lokaltog om en kommentar, men det var ikke muligt at få den inden artiklens deadline.

  • Lollandsbanens IC2-togsæt er fra 1997 og pensionsmodne. Derfor vil Lokaltog indkøbe batterietog - men de vil formentlig blive indsat andre steder end på Lolland. Arkivfoto: Anders Knudsen
Annonce
Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

Annonce
Annonce
Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

112

Fik slag i hovedet på marken

Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen