Annonce
Transport

BATTERITOG KOMMER NÆPPE TIL LOLLAND

Lollandsbanens IC2-togsæt er fra 1997 og pensionsmodne. Derfor vil Lokaltog indkøbe batterietog - men de vil formentlig blive indsat andre steder end på Lolland. Arkivfoto: Anders Knudsen
Lokaltog og Movia forventer, at 14 nye batteritog skal indsættes på Østbanen og Tølløsebanen. Dermed kommer de ikke til Lollandsbanen, som i stedet formentlig må arve gamle dieseltog.

LOLLAND: Drømmen om en opgradering af Lollandsbanen med nyindkøbte batteritog  og direkte forbindelse mellem Nakskov og København hænger i en tynd tråd.

Som tidligere fortalt har Lokaltog, der driver blandt andet Lollandsbanen, planer om at købe 14 nye batteritog, men Lokaltog har hidtil ikke villet oplyse, hvor de 14 tog skulle indsættes. Det har givet håb om, at det var på Lollandsbanen, hvor de gamle IC2-tog er så nedslidte, at de står til at skulle udskiftes.

Men nu er sløret blevet løftet for Lokaltogs planer.

Annonce

"Det er i Lokaltogs businesscase forudsat, at de 14 batteritog indsættes på Østbanen og Tølløsebanen", lyder det i en dagsorden, der blev offentliggjort mandag.

Businesscasen er et ældre dokument, der er udarbejdet i forbindelse med indkøbet af batteritog, men det er altså først nu blevet offentligt, at Lokaltog ikke forventer at indsætte batteritogene på Lolland. At Lokaltog hellere vil indsætte de nye tog på Østbanen (mellem Køge, Rødvig og Fakse Ladeplads) og Tølløsebanen (mellem Slagelse og Tølløse) er der flere grunde til.

En af dem er, togene her vil komme til at køre mere, end hvis de blev indsat på Lollandsbanen og Odsherredbanen. Dermed vil de i højere grad bidrage til at begrænse CO2-udslip og udgifter til brændstof. En anden er, at det i 2025-2026 vil være væsentligt billigere at etablere ladeinfrastruktur på Tølløsebanen og Østbanen end på Lollandsbanen og Odsherredsbanen. Det hænger sammen med, hvilke dele af det statslige jernbanenet der bliver elektrificeret først

Får vi Lint-41 i stedet?

Men hvis forudsætningen i businesscasen stadig gælder, og de nye batteritog altså ikke skal køre på Lollandsbanen, hvad skal så køre her? Lollandsbanen har jo brug for nye togsæt, da de eksisterende IC2-tog er fra 1997 og nedslidte.

En mulighed kan være, at de Lint 41-tog, der i dag kører på Tølløsebanen, overføres til Lollandsbanen. Det har tidligere været i spil som en mulighed, da der opstod problemer med det nye signalsystem, ERTMS.

Lollandsbanens IC2-togsæt har ikke fået installeret ERTMS og kan derfor ikke længere køre til perronen i Nykøbing. Og da meldingen kom, at Banedanmark ikke har tid til at installere ERTMS i Lollandsbanens togsæt før i 2023, blev det altså overvejet at overføre et Lint 41-togsæt.

I stedet endte det med, at Lokaltog lejede tre Desiro-togsæt fra Nordjyske Jernbaner. Men nu kan man altså gætte på, at det alligevel ender med, at Lint 41-togsættene - i 2026, når batteritogene kan sættes i drift - kommer til Lolland, da de er i væsentligt bedre stand end IC2-togene.

I en rapport, som Rambøll i 2021 lavede til Danske Regioner, så rådgivningsvirksomheden nærmere på blandt andet Lokaltogs materiel. Og om Lint 41-togsættene skrev Rambøll:

"Togtypen har tidssvarende køre- og komfortegenskaber, og er stabile i daglig drift uden behov for ekstra vedligehold."

Annonce

Direkte tog til København

Spørgsmålet om batteritog eller ej på Lollandsbanen handler dog om mere, end om passagererne skal rejse med nye eller gamle tog. Det handler også om muligheden for at realisere et gammelt ønske om at have nogle daglige afgange - eksempelvis morgen og eftermiddag - hvor der er direkte togforbindelse mellem Nakskov og København, så man slipper for at skulle skifte tog i Nykøbing.

En sådan direkte forbindelse har Region Sjælland så sent som i juni presset på for at få, og Movia har også bakket op om det. Men da DSB i 2018 undersøgte mulighederne, var konklusionen, at Lollandsbanen først skulle elektrificeres. Det er voldsomt dyrt, og derfor blev kørsel med batteritog set som en billigere løsning.

Derfor var der også knyttet store forventninger til Lokaltogs plan om at indkøbe batteritog - men nu står det det altså klart, at det tilsyneladende ikke er Lokaltogs plan, at batteritogene skal køre på Lolland.

Folketidende har bedt Lokaltog om en kommentar, men det var ikke muligt at få den inden artiklens deadline.

Annonce
Erhverv

SKOLE RAMT AF MILLION-UNDERSKUD: FARVEL TIL 14 MEDARBEJDERE

Annonce
Annonce
112

KNALLERTKØRER FORSVANDT EFTER SAMMENSTØD

Lolland

STARTER VINDMØLLESAG OM IGEN

Indland

MIUSIKEREN HUGO HELMIG ER DØD, 24 ÅR

Lolland

LOKAL REVY HENTER BADEHOTELLET-SKUESPILLER

112

TO MÆND SIGTET FOR SERIE AF BUTIKSTYVERIER

Lolland

SPAREDE ALT FOR MANGE PENGE

Lolland

HOLGER SCHOUS KRAV FÅR OPBAKNING FRA FREDERIKSBERG

Vejr

DMI VARSLER KEDELIG WEEKEND MED SKYDÆKKE OG GLATTE VEJE

Varmestrid

FRIFINDELSE AF MARIBO VARMEVÆRK ANKET

Lokal nyt

STADIG ET UDSAT BOLIGOMRÅDE

Lokal nyt

NYE PENSIONSREGLER FRA NÆSTE ÅR: DET BETYDER DET FOR DIG

Lokal nyt

SKADEDYR LUKKER BUTIK PÅ STOR TANKSTATION

Lokal nyt

SÅDAN TØRRER DU TØJ TIL VINTER

Guldborgsund

MALERI PÅ VEJ UD AF LANDET - NU VIL FUGLSANG HAVE PUBLIKUMS HJÆLP TIL AT KØBE DET

Guldborgsund

VÆR PÅ VAGT: SPILMISBRUG KAN STARTE TIDLIGT

Lolland

MØD MANDEN DER SKABTE EN HELT NY VALUTA

Annonce
112

SIGTET FOR FIELD'S-SKYDERI BLIVER FRIVILLIGT BAG TREMMER

112

RØG FRA PILLEFYR SATTE BRANDFOLK I ARBEJDE

Indland

CORONA HAR FÅET FLERE AF SAMFUNDETS SVAGESTE TIL AT MISTRIVES

Lokal nyt

SKIFTER DE ANDEBY UD MED LOLLAND-FALSTER?

Musik

Julekoncert på Fuglsang

Guldborgsund

VELUX FONDEN MED STOR STØTTE TIL LOKAL MUSLINGE-DYRKNING

Lokal nyt

HØJESTERET: EKSBANKDIREKTØR SKAL BETALE 231 MILLIONER

Annonce
Annonce