LOLLAND: Drømmen om en opgradering af Lollandsbanen med nyindkøbte batteritog og direkte forbindelse mellem Nakskov og København hænger i en tynd tråd.
Som tidligere fortalt har Lokaltog, der driver blandt andet Lollandsbanen, planer om at købe 14 nye batteritog, men Lokaltog har hidtil ikke villet oplyse, hvor de 14 tog skulle indsættes. Det har givet håb om, at det var på Lollandsbanen, hvor de gamle IC2-tog er så nedslidte, at de står til at skulle udskiftes.
Men nu er sløret blevet løftet for Lokaltogs planer.
"Det er i Lokaltogs businesscase forudsat, at de 14 batteritog indsættes på Østbanen og Tølløsebanen", lyder det i en dagsorden, der blev offentliggjort mandag.
Businesscasen er et ældre dokument, der er udarbejdet i forbindelse med indkøbet af batteritog, men det er altså først nu blevet offentligt, at Lokaltog ikke forventer at indsætte batteritogene på Lolland. At Lokaltog hellere vil indsætte de nye tog på Østbanen (mellem Køge, Rødvig og Fakse Ladeplads) og Tølløsebanen (mellem Slagelse og Tølløse) er der flere grunde til.
En af dem er, togene her vil komme til at køre mere, end hvis de blev indsat på Lollandsbanen og Odsherredbanen. Dermed vil de i højere grad bidrage til at begrænse CO2-udslip og udgifter til brændstof. En anden er, at det i 2025-2026 vil være væsentligt billigere at etablere ladeinfrastruktur på Tølløsebanen og Østbanen end på Lollandsbanen og Odsherredsbanen. Det hænger sammen med, hvilke dele af det statslige jernbanenet der bliver elektrificeret først
Får vi Lint-41 i stedet?
Men hvis forudsætningen i businesscasen stadig gælder, og de nye batteritog altså ikke skal køre på Lollandsbanen, hvad skal så køre her? Lollandsbanen har jo brug for nye togsæt, da de eksisterende IC2-tog er fra 1997 og nedslidte.
En mulighed kan være, at de Lint 41-tog, der i dag kører på Tølløsebanen, overføres til Lollandsbanen. Det har tidligere været i spil som en mulighed, da der opstod problemer med det nye signalsystem, ERTMS.
Lollandsbanens IC2-togsæt har ikke fået installeret ERTMS og kan derfor ikke længere køre til perronen i Nykøbing. Og da meldingen kom, at Banedanmark ikke har tid til at installere ERTMS i Lollandsbanens togsæt før i 2023, blev det altså overvejet at overføre et Lint 41-togsæt.
I stedet endte det med, at Lokaltog lejede tre Desiro-togsæt fra Nordjyske Jernbaner. Men nu kan man altså gætte på, at det alligevel ender med, at Lint 41-togsættene - i 2026, når batteritogene kan sættes i drift - kommer til Lolland, da de er i væsentligt bedre stand end IC2-togene.
I en rapport, som Rambøll i 2021 lavede til Danske Regioner, så rådgivningsvirksomheden nærmere på blandt andet Lokaltogs materiel. Og om Lint 41-togsættene skrev Rambøll:
"Togtypen har tidssvarende køre- og komfortegenskaber, og er stabile i daglig drift uden behov for ekstra vedligehold."
Direkte tog til København
Spørgsmålet om batteritog eller ej på Lollandsbanen handler dog om mere, end om passagererne skal rejse med nye eller gamle tog. Det handler også om muligheden for at realisere et gammelt ønske om at have nogle daglige afgange - eksempelvis morgen og eftermiddag - hvor der er direkte togforbindelse mellem Nakskov og København, så man slipper for at skulle skifte tog i Nykøbing.
En sådan direkte forbindelse har Region Sjælland så sent som i juni presset på for at få, og Movia har også bakket op om det. Men da DSB i 2018 undersøgte mulighederne, var konklusionen, at Lollandsbanen først skulle elektrificeres. Det er voldsomt dyrt, og derfor blev kørsel med batteritog set som en billigere løsning.
Derfor var der også knyttet store forventninger til Lokaltogs plan om at indkøbe batteritog - men nu står det det altså klart, at det tilsyneladende ikke er Lokaltogs plan, at batteritogene skal køre på Lolland.
Folketidende har bedt Lokaltog om en kommentar, men det var ikke muligt at få den inden artiklens deadline.