Byggeriet af Femern-forbindelsen skrider hastigt frem med opførelse af tunnel-element-fabrikkens produktionshaller, etablering af arbejdshavn og udgravning af tunnelrenden til søs.
Nye faser i processen kan derfor snart træde i gang. Femern A/S tildelte i marts efter et udbud en kontrakt på fire milliarder kroner på levering af tekniske installationer i Femern-tunnelen til det spanske konsortium Sice-Cobra.
Og Sice-Cobra ser positivt på at indgå i et samarbejde med lokale aktører som netværket FB Suppliers, som i forvejen hjælper de andre to store konsortier Femern Link Contractors (FLC) og Fehmarn Belt Contractors (FBC) med at finde underleverandører.
- Under deres paraply har FB Suppliers et stort spænd af forskellige virksomheder. For den type kontrakt, vi har indgået, er det et perfekt match for os, fordi de er lokalt funderede med et netværk af lokale virksomheder. Hvis vi skal ud at finde en underleverandør til at udføre en opgave, vil det være et stort arbejde, men FB Suppliers har gjort arbejdet for os, så det gør vores liv lettere. Det er et godt initiativ. Jeg ville ønske, at vi i alle de projekter, vi har været involveret i over hele verden, havde haft sådan et netværk, vi kunne gå til.
Sådan siger Pablo Salvador Regües Martin til Folketidende. Han er senior bid manager hos Sice-Cobra og den øverst ansvarlige for udbudsprocessen hos Sica-Cobra. Han taler på vegne af de fire spanske virksomheder, der har vundet kontrakten på projektet.
Sice-Cobra
Det internationale konsortium Sice-Cobra har vundet kontrakten til fire milliarder på levering af tekniske installationer i Femern-tunnelen.
Sice-Cobra består af de fire spanske selskaber:
Sociedad Ibérica de Construcciones Eléctricas, S.A. (Sice). Sice Tecnología y Sistemas, S.A. Cobra Instalaciones y Servicios S.A. Moncobra, S.A.
Med følgende støtteenheder:
Cobra Instalaciones y Servicios Internacional, S.L., Spanien. Sice Inc., USA. Sice Nordics AB, Sverige. Sice NZ Ltd., New Zealand. Sice PTY Ltd., Australien.
En win-win-situation
FB Suppliers har 136 medlemsvirksomheder inden for mange forskellige brancher, mange af dem fra Lolland-Falster, og et godt samarbejde med Sice-Cobra vil derfor kunne gavne lokale arbejdspladser.
Lars Stuckert, partner i advokatfirmaet Advodan og formand for FB Suppliers, ser også gode perspektiver i et samarbejde med Sice-Cobra.
- Sice-Cobra har rakt ud til os, og vi har rakt ud til dem for at se, om vi kan få et samarbejde op at stå mellem vores netværk og Sice-Cobra. Der er et stort perspektiv for alle medlemsvirksomhederne i FB Suppliers, fordi de kan udføre mange af de opgaver, som Sice-Cobra har brug for hjælp til. Så det er en win-win for begge parter, siger Lars Stuckert.
Opgaven med at designe og udstyre Femern Bælt-tunnelen med avanceret udstyr og teknologi omfatter belysning, ventilation og trafik-, brand- og sikkerhedssystemer og er udbudt som en totalentreprise.
Et gigantisk projekt
Byggeriet af Femern-tunnelen er danmarkshistoriens største anlægsprojekt med et budget på 55,1 milliarder kroner. Men også for det spanske konsortium er det en enorm opgave, der skal løftes.
- For mit eget vedkommende kan jeg sige, at det her projekt er et af de største og mest komplicerede projekter, vi nogensinde har vundet udbuddet af. Det er ikke kun størrelsen på kontrakten, men fordi det er et projekt, alle vil være en del af. Projektet giver os mulighed for at forstærke vores tilstedeværelse i Norden. Det er alle anstrengelserne værd, siger Pablo Salvador Regües Martin.
Sice-Cobra har brugt cirka to år på udbudsprocessen, og Pablo Salvador Regües Martin fortæller, at virksomhederne bag Sice-Cobra har haft projektet i radaren i lang tid, og at forberedelsen i udbudsprocessen har involveret mange virksomheder over hele verden og krævet meget ekspertise.
Pablo Salvador Regües Martin, senior bid manager, Sice-CobraVi vil sætte et massivt fodaftryk på Lolland og Femern.
Brug for 400 folk
Efter de mange års forberedelse kan arbejdet derfor snart gå i gang. I første omgang skal den tekniske indmad i Femern-tunnelen designes ned til mindste detalje. Det kommer til at ske fra 2023 frem til midten af 2024.
- Fra midten af 2024 til 2029 foregår selve arbejdet med at installere og teste systemerne. Det vil kræve, at vi mobiliserer folk på Lolland og Femern, siger Pablo Salvador Regües Martin.
Sice-Cobra estimerer, at der vil skulle bruges samlet cirka 400 folk til installationsarbejdet på begge sider af tunnelen.
Hvor mange vil være lokale, og hvor mange tager I med fra Spanien?
- Det er et godt spørgsmål. Jeg vil ønske, vi kunne hyre dem alle i Danmark, men det er kompliceret. Vi har været i kontakt med blandt andet fagforeninger, men der er den udfordring, at næsten alle med den nødvendige ekspertise er i beskæftigelse i Danmark, så vi må se, hvor vi kan skaffe arbejdskraften. I den nuværende politiske situation er det ekstra udfordrende at skaffe arbejdskraft fra for eksempel virksomheder, som outsourcer arbejdskraft til den type opgaver. Men vi vil selvfølgelig bruge ingeniør-support fra vores spanske virksomheder, fortæller Pablo Salvador Regües Martin.
Med hensyn til lokale underleverandører vil der være behov for hjælp til mange typer af opgaver.
- Vi vil sætte et massivt fodaftryk på Lolland og Femern, hvor vi vil rykke ind i kontorer. Vi får brug for hjælp fra virksomheder, der har ekspertise i elektroniske komponenter og installationer, som kan levere arbejdskraft, materialer, service og logistik. Men det handler ikke kun om installationerne, men også om serviceydelser til de ansatte, som skal bo og arbejde der inden for alt fra affaldshåndtering til medarbejdervelfærd, siger Pablo Salvador Regües Martin.